Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnddoe57
Någon som kan tipsa om verkstad eller mek i Stockholmsområdet som kan göra jobbet? Har ringt runt men de jag talat med är endast intresserade om de får sätta dit en utbytesgenerator. Hade tänkt försöka själv men det verkar alldeles för trångt och bökigt, inte som på 240 eller 740. Nästan helt säker på att det är regulatorn (kolen), fick först larm om låg batteri spänning för en vecka sen, har stöd laddat några gånger och igår tändes batteri symbolen och 'Elstystem, service erfordras' larmet kom. Skulle generatorn vara kass får det väl bli ett byte men vill testa att byta regulatorn först.
Mvh Lennart A. V70 2.4 -01
Användarvisningsbild
av lennarte
Generatorn håller måånga mil, min har rullar över 50000 mil. Bytt regulator vid c:a 40000. Bytte då även kullager.
En verkstad måste lämna garanti på jobbet. Monterar dom en ny generator får dom garanti på den från leverantören. Byter dom regulatorn och något hånder med generatorn är det dom som får stå för garantin.
av Johnddoe57
Ja det lutar väl åt att jag får göra jobbet själv eller hitta en 'skutt-verkstad' som kan montera ur/montera in generatorn, bytet av regulatorn kan jag göra själv. Jag behöver ingen garanti på det jobbet.
av Johnddoe57
Lite mer info om bilen, 2.4 bensin automat, ej turbo, tror den har 'business-paketet', inte säker på det. Snart 39,000 mil, den går lugnt och fint, 0,9 blandad körning, väldigt lugnt max 100km/h. Inköpt för en månad sen för 12,000 kr. Innan jag vet mer om den, fick ingen historik, så tänker jag spendera så lite som möjligt tills besiktning (september).
av Johnddoe57
Bytte generatorn idag, fick hjälp av en kompis. Mycket stök och bök men det jobbigaste var multi remmen. Så nu har jag >14 volt laddning igen. Någon som vet hur stor effekt bränslepumpar, tändning mm drar?
Mvh Lennart A.

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]