- tor 16 maj 2024, 14:14
Precis köpt en XC70 2014 D4 (upphetsad till D5) automat. Fräsch, lite rost, allt funkar. Jag tänker ge den en rejäl storservice och serva/ byta allt som kan tänkas ligga i riskzonen, såsom:
-Vinkelväxelhylsan (råder delade meningar om denna, men jag känner inte för att chansa)
-Olja i vinkelväxel
-Olja i haldex och bakdiffen
-Olja i växellådan
-Ser ut som hjullagren bak börjat släppa lite fett, så dom byter jag nog också.
-Skivor, belägg, ev vätskan också om det var ett tag sen.
Men sen, vad finns det mer som är ”typiskt” som börjar strula? Är det en egr kylare/ ventil som kan klägga som man kanske ska ta och rensa? Några specifika bussningar eller länklager som brukar bli dåliga? Ja vad finns det egentligen för saker som är bra att se över efter 20.000 mil utöver standard service-programmet?
-Vinkelväxelhylsan (råder delade meningar om denna, men jag känner inte för att chansa)
-Olja i vinkelväxel
-Olja i haldex och bakdiffen
-Olja i växellådan
-Ser ut som hjullagren bak börjat släppa lite fett, så dom byter jag nog också.
-Skivor, belägg, ev vätskan också om det var ett tag sen.
Men sen, vad finns det mer som är ”typiskt” som börjar strula? Är det en egr kylare/ ventil som kan klägga som man kanske ska ta och rensa? Några specifika bussningar eller länklager som brukar bli dåliga? Ja vad finns det egentligen för saker som är bra att se över efter 20.000 mil utöver standard service-programmet?