Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Precis köpt en XC70 2014 D4 (upphetsad till D5) automat. Fräsch, lite rost, allt funkar. Jag tänker ge den en rejäl storservice och serva/ byta allt som kan tänkas ligga i riskzonen, såsom:

-Vinkelväxelhylsan (råder delade meningar om denna, men jag känner inte för att chansa)
-Olja i vinkelväxel
-Olja i haldex och bakdiffen
-Olja i växellådan
-Ser ut som hjullagren bak börjat släppa lite fett, så dom byter jag nog också.
-Skivor, belägg, ev vätskan också om det var ett tag sen.

Men sen, vad finns det mer som är ”typiskt” som börjar strula? Är det en egr kylare/ ventil som kan klägga som man kanske ska ta och rensa? Några specifika bussningar eller länklager som brukar bli dåliga? Ja vad finns det egentligen för saker som är bra att se över efter 20.000 mil utöver standard service-programmet?
av JcN
Servooljan. Jag har för ett par år sedan köpt 1 liter och bytt genom att suga ur behållaren och fylla på då och då. Började med samma procedur häromdagen och det är mycket svart bös kvar i botten samt i nätet på silen. Bedömt gummi som släpper från slangarna.

Xc70 d4 -13500 mil.

// Jonas
Användarvisningsbild
av bensinskalle
JcN skrev: tor 16 maj 2024, 20:17 Servooljan. Jag har för ett par år sedan köpt 1 liter och bytt genom att suga ur behållaren och fylla på då och då. Började med samma procedur häromdagen och det är mycket svart bös kvar i botten samt i nätet på silen. Bedömt gummi som släpper från slangarna.

Xc70 d4 -13500 mil.

// Jonas
Du fan de har jag funderar på för jag tycker servon är lite trög, det ska jag definitivt göra! Bra tips
Användarvisningsbild
av bensinskalle
apersson850 skrev: tor 16 maj 2024, 22:04 Min erfarenhet säger att hjullagerna fram håller ungefär 20000 mil. Bytte idag för andra gången. Har kört 42000 mil nu.
Tror att bilen har gått ganska snällt, men jag är lite inne på att byta runtom ändå. Bak först i alla fall.
av William85
Nummer ett, är kamremmen bytt nyss eller är den obytt? (18000mil/ 10 år)

Resten är väl inte så tidskritiskt men jag hade börjat med,

Haldexolja och automatoljan. Bakaxeln och vinkdlväxeln i samma svep så man vet att det finns nåt däri :P

Håll ett öga (öra) på eller byt i förebyggande frihjulslagret till generatorn.

Hylsan i vinkelväxeln eller byta hjullagren känns overkill men visst om du ser ett bekymmer och ändå byter skivorna så är du halvvägs :-)

På hur många bilar sitter det samma t&[…]

Testa med autosol.. den bearbetar bort material r&[…]

230fk går snålt

Så då borde jag kolla lmm så den[…]

Nu var det dags för min CEM att lägga av[…]