Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ArvidLindé
Hej jag har en 740 från 87 med en b230f lh2.2

Problemet är att den inte vill starta den hostar endast igång lite snabbt och inget mer, har ställt in tändningen på ca 10° efter jag ställde in tändningen körde jag en sväng och den gick bra sen ställde jag den ute över natten, försökte starta den sen men gick inte, kollade stiften, stift 1 och 2 var hyfsade och hade gnista medans stift 3 och 4 var dyngsura och inte hade någon gnista. Bytte då rotor samt fördelarlocket men ingen skillnad….

Hur bör jag gå tillväga?
Användarvisningsbild
av lennarte
Denna modell har en Hall givare i fördelaren. Den sitter lite illa till och kan lossna och även kablarna till den kan skadas. Sedan sitter det även ett relä vid expansionsskärlet till kylaren som styr spridarna som också kan "strula" ibland.
Dock borde alla stiften vara blöta eller torra då
I kabelhärvan till spridarna sitter 2 st "kopplingspunkter", en på plussidan och en på minussidan. Den ena (plussidan) delar upp kabeln från reläet till 4 kablar (en till varje spridare) och de andra (minussidan) samlar ihop dom till en kabel igen (alla sprutar samtidigt) och den kabel går till boxen. Från boxen går sedan denna (och flera) kablar till jord i skruvarna som fäster bränsleröret i insuget. Dessa 3 punkter kan det bli dålig kontakt i. Mer ovanligt i kopplingspunkterna (får skära upp kabelhälvan för att kolla). Vanligare i kabelskorna på insuget.

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]