Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag ska försöka beskriva problemet så gott jag kan...

944an som jag ägt sedan oktober 2006 beter sig då utetemperaturen är ca 15 C. eller mer, underligt. Den svarar ojämnt vid gaspådrag och acceleration. Den liksom sackar efter som om att den hämtar andan för en kort sekund upprepade gånger under gaspådraget, tydligast är detta vid varvtal upp till 2500. Då jag lättar på gasen, eller vid växling (både upp och ner) uppstår ett kort men ganska starkt pysnade ljud. Detta ljud uppstår inte regelbundet och är inte som en eftertändning. När jag kör iväg på morognen då det fortfarande håller sig kring eller under 10 C ute fungerar bilen fint, men på eftermiddagen när det som idag är ca 18C visar sig problemen på en gång och kvarstår under hela vägen hem. Problemet är oberoende av motortemperaturen, det blir inte mer eller mindre tydligt vid kall eller varm motor. Jag uppfattar det som att problemet är tydligare vid 20 C än vid 15 C.

Motorn drar ca 0,95 blandad körning
Nya tändstift (de gamla såg om något ut att vara torra, dvs något ljusa)
Nya tändkablar, fördelare och batteri (65 tror jag, 3 amp mer än original)
Jämn tomgång
Startar utan problem både varm och kall
Inga synliga hål i slangar, kring bränsle/luft systemet
Inga felkoder, varken på stift 2 eller 6
Gått 27000 mil
Servad av en och samma verkstad vid varje servicetillfälle
Bosch tändsystem
Bränslefilter vet jag inte när det är bytt

Jag tänkte att det kunde bero på luftmassamätaren, men borde den inte visa sig vid felkodsökning då. Känns som att det har att göra med styrningen av luft- och bränsleblandning men vad skulle det mer specifikt kunna bero på?

Tacksam för ideér och tips!
Pedro
Användarvisningsbild
av Pedro
Har följt Johannas inlägg om felande lamdasond för att se om något dyker upp där som jag kan koppla till mitt problem. Jag får för mig att det har med luftmassamätaren att göra. Kan lmm vara defekt utan att man får felkoder på den?

Kollade även på Blir inte klok inlägget
Har en volvo 965 2,5-95 som mikrorycker och dör ibland när man frikopplar.....har bytt bränslerelät,lmm och stift...har gjort rent spjällhuset men det är en del kladd i insuget...anntar att det kommer från vevhusvent. e tacksam för svar....
Tänker att problemet skulle kunna vara igensatt insug eller spjällhus men då borde väl problemet vara konstant... och bränslerelät styrs ju inte av temperaturen på något sätt, eller?

Pedro
av skutte
hej
vad har du för spis i käran 230f eller ft eller??? har du ac? är det ecc isådarna fall eller manuel? är det på alla växlar vid samma varvtal? hur går den på tomgång?
många frågor besvara dom gjärna så skall jag försöka hjälpa dig
Användarvisningsbild
av Pedro
Hej
Det sitter en 230FB i den här -92:an som kämpat på i 27.000 mil, dock servad vid varje servicetillfälle.

Ja visst, den är ac-utrustad, och tanken slog mig idag att kanske den har ngt med saken att göra (har för mig att det finns en geografisk närhet mellan ac-paketet och lmm, men kan ha fel).

Ecc vet jag inte vad det är, förklara gärna. Enligt instruktionsboken kopplas klimatanläggningen bara in om temperaturen är över +7C. Jag kan välja AUT-läge för både fläkt och funktionsväljare. AC har en knapp för läge on/off. Har ännu inte kört med ac:n på eftersom det inte varit så varmt, vet därför i skrivande stund inte om den påverkar eller inte...

Problemet är det samma oavsett växel och tydligast vid samma varvtalsintervall ca 1000-2500 på varje växel. Det kanske fortfarande finns där vid 3000 men jag märker inte av det isf.

Den går bra och jämnt på tomgång, om man ska säga något så håller den eventuellt något högt varvtal på tomgång men jag tror nog det är som det ska vara.

Det pysande/klickande ljudet skulle kunna vara något som "slår om" men har ingen aning om vad det skulle kunna vara, kanske något relästyrt?

Peter
av skutte
hej
kan väl medela att du har ecc eftersom du har auto funktion ett tips är att ha den på året runt det mår den bättre av den funkar som tork åxå av luften och brukar hålla längre om man kör den.

en fundering jag har är om du har en luft läcka efter lmm och toppen skulle kunna kolla det med start gas lite lurigt är det ju att hanskas med så du får avgöra det själv

efter som du inte har ac på så är det ju inte den som går in och stör såvidare du inte bara har den på defrost på rutan för då går ac ändå

skulle ju kunna vara lmm prova att koppla ur den och provkör se om den förändras glöm inte att nola felkoderna efter åt

ditt pysande som du hör är jag förundrad över men det är väl inte så enkelt att det är givaren i taklampan du hör prova att sätta fingret på hållet för att höra om det försvinner

sitter relän på expationkälet som kan behövas lödas om...

prova detta till att börja med
Användarvisningsbild
av Pedro
Hej,
(varit bortrest under helgen därav mitt sena svar)
Tack för tipsen, jag ska pröva de olika åtgärderna du förslår och återkommer senare i veckan med resultat.

Har dock haft en läcka i röret mellan lmm och insuget. Kommer inte ihåg vad det här plastformgjutna röret kallas men jag skaffade ett nytt på Bilia för ca en månad sedan och ersatte det gamla. Det gjorde inte att problemet försvann.

Har inte kört med luftriktaren på defrost sedan i vintras och då enbart de första minutrarna under körningen.

/Peter
Användarvisningsbild
av Pedro
Nu har jag fått bätte koll på klimatanäggningen. Default läget är ju "på" vilket innebär att jag har haft ACn igång under hela tiden jag har kört bilen och när jag uppmärksammat problemet. Jag har däremot inte haft den på AUT-läge på temperatur och luftriktare.
Prövade först att köra med klimatanläggninen i läge "av" och då kunde jag inte känna av att bilen hackade eller inte svarade på gaspådrag, dvs bilen fungerade utan problem. Tidigare har temperaturväljaren stått på ca 20 C och en tanke som jag haft är att ACn har slagit av och på upprepade gånger när kupén hållt runt den temperaturen. När kompressorn slår av och på så skulle det då kunnat påverka hur "pigg" jag upplevt bilen...
På senare tid har jag kört med AUT-läge för både temperatur och luftriktare och med den värmen som varit så har kompressorn fått jobba kontinuerligt. Och det är fortfarande så att jag märker av att den inte svarar på gaspådrag så som den gör när det är kallare temperatur ute.

Det pysande ljudet som jag försökt bekriva tidigare, eller något relästyrt som jag varit inne på tror jag mig nu veta vad det är. Jag gissar att det är när komressorn går igång och tillhörande remskiva kopplar mot vevhusaxeln (är det vevhusaxeln, osäker på det) som det liksom klickar till. Kanske den är magnetstyrd, det låter nästan så när reläet växlar.

Vid senaste tankningen hade bilen dragit 0,85 och då hade jag kört hälften landsväg/hälften stadstrafik. Fortfarande inga problem med att starta, kall som varm. jämn tomgång.

Har inte provat att koppla ur lmm, för att se om det påverkar. Tänkte höra först om det kan vara skadligt på något sätt att köra med den urkopplad?

Peter
av skutte
du skall inte koppla bort lmm :shock:
det är inget fel på din bil man märken en markant skilnad på om du har ac på eller inte på din modell av motor tyvärr är det någott du får lära dig att leva med

knäpandet är säker kompresorn som går till och från som du säger det pysande judet brukar ju vara en stund efter man stänger av bilen åxå det är helt normalt

var bara lycklig för din bil funkar som det är tänkt :D
Användarvisningsbild
av Pedro
Okay, det var ju på sätt och vis skönt att höra, jodå jag har inga problem att leva med den här kärran, det är ju inte för att raca som jag har den och jag uppskattar att den inte drar så jäkla mycket.
Tack för hjälpen!
Peter
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 lite[…]

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]