- tis 29 maj 2007, 19:53
Hej,
Jag ska försöka beskriva problemet så gott jag kan...
944an som jag ägt sedan oktober 2006 beter sig då utetemperaturen är ca 15 C. eller mer, underligt. Den svarar ojämnt vid gaspådrag och acceleration. Den liksom sackar efter som om att den hämtar andan för en kort sekund upprepade gånger under gaspådraget, tydligast är detta vid varvtal upp till 2500. Då jag lättar på gasen, eller vid växling (både upp och ner) uppstår ett kort men ganska starkt pysnade ljud. Detta ljud uppstår inte regelbundet och är inte som en eftertändning. När jag kör iväg på morognen då det fortfarande håller sig kring eller under 10 C ute fungerar bilen fint, men på eftermiddagen när det som idag är ca 18C visar sig problemen på en gång och kvarstår under hela vägen hem. Problemet är oberoende av motortemperaturen, det blir inte mer eller mindre tydligt vid kall eller varm motor. Jag uppfattar det som att problemet är tydligare vid 20 C än vid 15 C.
Motorn drar ca 0,95 blandad körning
Nya tändstift (de gamla såg om något ut att vara torra, dvs något ljusa)
Nya tändkablar, fördelare och batteri (65 tror jag, 3 amp mer än original)
Jämn tomgång
Startar utan problem både varm och kall
Inga synliga hål i slangar, kring bränsle/luft systemet
Inga felkoder, varken på stift 2 eller 6
Gått 27000 mil
Servad av en och samma verkstad vid varje servicetillfälle
Bosch tändsystem
Bränslefilter vet jag inte när det är bytt
Jag tänkte att det kunde bero på luftmassamätaren, men borde den inte visa sig vid felkodsökning då. Känns som att det har att göra med styrningen av luft- och bränsleblandning men vad skulle det mer specifikt kunna bero på?
Tacksam för ideér och tips!
Pedro
Jag ska försöka beskriva problemet så gott jag kan...
944an som jag ägt sedan oktober 2006 beter sig då utetemperaturen är ca 15 C. eller mer, underligt. Den svarar ojämnt vid gaspådrag och acceleration. Den liksom sackar efter som om att den hämtar andan för en kort sekund upprepade gånger under gaspådraget, tydligast är detta vid varvtal upp till 2500. Då jag lättar på gasen, eller vid växling (både upp och ner) uppstår ett kort men ganska starkt pysnade ljud. Detta ljud uppstår inte regelbundet och är inte som en eftertändning. När jag kör iväg på morognen då det fortfarande håller sig kring eller under 10 C ute fungerar bilen fint, men på eftermiddagen när det som idag är ca 18C visar sig problemen på en gång och kvarstår under hela vägen hem. Problemet är oberoende av motortemperaturen, det blir inte mer eller mindre tydligt vid kall eller varm motor. Jag uppfattar det som att problemet är tydligare vid 20 C än vid 15 C.
Motorn drar ca 0,95 blandad körning
Nya tändstift (de gamla såg om något ut att vara torra, dvs något ljusa)
Nya tändkablar, fördelare och batteri (65 tror jag, 3 amp mer än original)
Jämn tomgång
Startar utan problem både varm och kall
Inga synliga hål i slangar, kring bränsle/luft systemet
Inga felkoder, varken på stift 2 eller 6
Gått 27000 mil
Servad av en och samma verkstad vid varje servicetillfälle
Bosch tändsystem
Bränslefilter vet jag inte när det är bytt
Jag tänkte att det kunde bero på luftmassamätaren, men borde den inte visa sig vid felkodsökning då. Känns som att det har att göra med styrningen av luft- och bränsleblandning men vad skulle det mer specifikt kunna bero på?
Tacksam för ideér och tips!
Pedro
- By bönan