Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av S70bonde
Som rubrik lyder så har jag lite problem jag försöker lösa och behöver hjälp hur jag ska börja på min 945a som nybörjar hemma fixare, går rakt på sak
1a problemet,
Har en vakuum salng som jag inte lyckas hitta vart den ska sitta (se bild)

2a problemet
Bakhjulen går knappt att snurra på går riktigt riktigt trögt' står man i en svagt lutande bake med växel och koppling nertryckt så rullar inte bilen. Bromsarna ta inte emot, känner ingen motstånd när jag väl kör.

3 problemet
Bilden dör när jag svänger, vad ska man börja kolla på där? Har gott om bränsle i
Användarvisningsbild
av lennarte
Ser ingen bild.
Vad har du för motor, årsmodell?

2. Du ha säkert anliggande broms. Antingen handbroms eller fastrostade bromsklossar. I värsta fall fastrostade ok
av TioTusenKRBil
För videor använd youtube. För bilder använt imgur. Generalla regler gällande internet faktiskt om man inte har några favoriter utöver dessa två.
av panth0n
Vad har du för bakaxeltyp? Min 1041 låste sig mot slutet vid skrattretande låga farter... men det där ser på tok för långsamt ut för att en vikt skulle kunna slungas ut (om det ens är en 1041..)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
panth0n skrev:men det där ser på tok för långsamt ut för att en vikt skulle kunna slungas u
Precis, och just därför låser sig axeln. Det är när vikten slungas ut som axeln låser upp sig ;-) Vilket brukar motsvara ca 40km/h.
Min 945a med 1041 beter sig precis likadant som TS' short när ena hjulet är på marken.
av TioTusenKRBil
Av någon anledning trodde jag att jag hade svarat men tydligen skickades inte det iväg..
Att bakdiffen låser sig på backe och kan åka åt ena riktningen fast låsa sig åt andra ibland tyder på att det inte bara är slungdiff t.ex. som jäklas. Jag hade INTE kört på den. I bästa fall är det såklart inget, men i värsta fall kommer bakdäcken låsa sig på motorvägen (I bästa fall vid ras så slutar bara bilen driva). Jag skulle gissa på att något lossnat/gått sönder i diffen. Töm, öppna, och inspektera vore nästa steg om du inte vill typ vrida på allting (drivaxel, kardan osv) och vara extra säker först. Tänk på att inte få oljan i diffen på dig då den är omöjlig att tvätta bort (försvinner såklart från kroppen efter ett tag men tyg osv kommer alltid lukta).

Den där vakuumslangen tror jag styr ac/ecc klimatet men SKA sitta på en nippel under gasreglaget på insuget. Har någon bytt motor/härva/inredning på bilen?

Att bilen dör vid kurvtagning har varit dålig jord tidigare. 99% säker på att du kan lösa det genom att kolla över alla jordpunkter och eventuellt byta någon kabel.
av panth0n
Lucif3r skrev: lör 11 nov 2023, 02:34 Precis, och just därför låser sig axeln. Det är när vikten slungas ut som axeln låser upp sig ;-) Vilket brukar motsvara ca 40km/h.
Min 945a med 1041 beter sig precis likadant som TS' short när ena hjulet är på marken.
Nu hänger jag inte med riktigt med att din 1041 beter sig som TS, då är det väl fel på din också? :-o
Vikt ska slungas ut när skillnaden mellan drivhjul och det som står stilla är typ 100 rpm och ger samma "symptom" som TS. Men så snabbt roterar inte TS sitt nav tycker jag. Min ena 1041 låste sig likadant på slutet när man roterade navet/axeln liiiite snabbare vilket också var på tok för tidigt att släppa ut vikten.

Den kunde även låsa sig vid backning vilket då berodde på att viktparen inte gick tillbaka helt och kunde haka tag oavsett hastighet. Då tog jag och monterade av axeln och bytte till 1031 pga det är ju livsfarligt om de hakar i. Som TioTusenKRBil skriver kan detta ju hända på typ motorvägen - inte kul! Då får man hoppas G80n är så pass sliten att den havererar istället för låser bakhjulen.
Jag tror att TS har något liknande fel på sin.. dessa G80 slits pga kraften som hugger i när vikten slungas ut. Den slirar ju inte igång så att säga, som i videon: :

1041 är ju en vanlig öppen diff tills dess att vikten slungas ut och då låser som i TS och ovan fall. Således ska det gå att rotera ena hjulet så sakta om andra sidans hjul är i marken.
Jag kan dock ha missförstått dig helt, don't blame me. ;-) :-)

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]