Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1555146
Som rubriken lyder ska hålla detta kortfattat
Jag har en Volvo 945 / 1994

En vacker dag startade den ej
Då kopplade vi av lambasonden och då startade han, så jag körde utan en tag men sen startade han inte igen
så jag bytte
Rotor
Fördelar lock
Vevaxel givare /impuls givare
Utan lycka
Men vi kolla och såg att jag inte fick soppa genom spridarna så vi bytte styrenheten till tändsystemet och då startade han, men när man belastar motor typ i en uppförsbacke eller om man växlar upp lite för tidigt så puttrar han och nyser som Satan,
Han blev allt mer svårstartad men mosade man in startgas så gick han igen.
Men kanske en vecka efter så startar han inte alls igen, det börjar med att dem första försöken så startar han typ.
han får varv men rör man gasen så dör han eller så dör han automatiskt efter någon sekund, men sen så går motor bara runt utan hesitation att vilja starta, och längre en så kommer jag inte så snälla hjälp mig!
Bilagor
377724A3-27DB-46E0-8C7C-11865FCFD94F.jpeg
377724A3-27DB-46E0-8C7C-11865FCFD94F.jpeg (212.73 KiB) Visad 1838 gånger
#1555169
Oj kan vara många fel eller bara ett. Lagade nyligen min saab 900 turbo och den misstände rejält så får man belastade motorn med gick perfekt obelastad. Visade sig att det var tändspolen som var slut. testade med en gammal biltema jag hade liggandes och då gick den mycket bättre så det fick bli en "ny" från skroten.
Tändsystemet och/eller bränsletillförseln verkar det vara.
Mät bränsle tryck och testa ny tändspole eftersom du redan bytt lite delar.
Bilen är ju "nästan" modern så du borde kunna få ut lite felkoder? Jag har en 740 från -89 och där finns det en liten dosa vid vänster fjäderben under huven där man kan få lite blinkningar för olika koder. Hur man läser ut koderna borde finnas här i forumet.
#1555178
På 94-års modell finns blinkdosa kvar. Finns t.o.m 2 st, märkta A och B. Det är i box A du ska läsa av hål 2 (bränslesystem) och hål 6 (tändsystem). Läs ut och skriv ner koderna (1-1-1 är inga fel). Radera sedan alla koder och kör några mil. Eftersom du kört utan lambdasonden kopplad finns det felkod på den. Alla koder måste raderas annars funkar inte motorn
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4
#1555229
Prova att ta bort och ta isär EGR-ventilen. Det kan sota igen ordentligt i dom. Och även i röret till den. Inofficiellt behöver EGR inte fungera på dessa bilar, eller om det var till 93-års modell. Dom ändrade reglerna för något år sedan..... :P
#1555286
EGR-ventilen, liksom många andra "prylar" (bl.a lambdasonden) funkar inte vid kall motor. Så startar inte motorn kall är det inget (oftast) elektroniskt fel utan mekaniskt. Typ saknas bränsle, gnista kamrem m.m.
#1556123
KewinHarrysson skrev: tis 26 sep 2023, 14:21 Saken är den att den har gnista och soppa. Men när jag lyfter spridar railsen så sprutar det ingen ting, men bränsle kopplingen innan har jag prövat skruva loss och då kommer det soppa när man vrider på startmotorn. Är helt utom ideer på detta 🤔
Du skriver att den har gnista och bensin, men sprutar inte i spridarna. Eller?? Det finns ett relä som styr spridarna. Det sitter vid expansionskärlet? Där sitter 2 st likadana reläer på senare modeller, ett för spridarna och ett för den elektriska fläkten för kylaren. Dom är exakt lika och du kan skifta relä och testa.
V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]

Det är väl en förslitning på […]

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Min har dragits isär och separerats vid inre […]