Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Parika
Hej

Har läst några av de trådar som finns kring köpråd V60, men ingen passar riktigt mina frågeställningar. Så jag hoppas ni står ut med ännu en...

Lite bakgrund. Kör just nu en törstig Lexus RX 450h 2010. Den är dyr i drift, gått många mil och börjar kosta i reparationer. Kör kortare sträckor till och från jobbet men även längre sträckor på ca 40 mil varannan helg till "fjällen". Så önskvärt är en bil som går billigt efter landsväg. Fastnat för V60 av nyare modellen (2019 och framåt). Diesel och gärna i prisklass runt 275 000 kr. Den ska också kunna dra min husvagn, tjänstevikt 1711 kg och totalvikt 2000 kg., Det begränsar valen till D4 AWD, D4 FWD eller D3 AWD. En D3 FWD får inte dra min vagn. Bilen behöver inte ha särskilt bra kvalitéer som dragbil eftersom jag rullar husvagnen ca 15 mil två gånger per år mellan sommar och vintersäsong.

Nu till mina frågor. Finns det skillnader mellan årsmodellerna från 2019 och framåt som är värda att ta hänsyn till. Alltså är det exempelvis bättre att välja en -21 istället för en -20 (förutom pris, extrautrustning mm)

I många annonser finns ju så mycket extrautrustning nämnt att det blir svårt att se skogen för alla träd. Lätt missa sådant som INTE finns med. Ni som har erfarenhet, vilka praktiska tillval upplever ni viktigast i vardagen? Hade för mig att exempelvis elmanövrerade säten och baklucka var standard, men det verkar inte så. Vad skulle ni inte vilja vara utan helt enkelt?

Sist en fråga om begagnatmarknaden. Har förstått att det är galet dyrt just nu. Inte ovanligt att man ser en bil till salu nu för samma pris som när den såldes begagnad för två år sedan, men då 2 år nyare och 4000 mil färre. Och då ingår inte ens vinterdäck i 9 fall av 10. Vad händer? Är det en tillfällig pristopp? Bättre att vänta, eller är det en verklighet som kommer att vara en tid framöver? Inser att frågan kanske är omöjlig att svara på...men spekulera gärna :)

Andra goda råd utöver ovanstående frågor är såklart också välkomna.

Ber om ursäkt för "nybörjarfrågor". Har inte ägt en Volvo på många år men hoppas hitta mitt exemplar inom snar framtid.
av Dimman127
Jag hade en v60 D4 AWD från 2019, hade denna som tjänstebil och bytte ut den nyligen.
Jag gjorde ca 12k mil med denna under mina 4 år och kort summering är att från min erfarenhet så skulle jag hellre välja en efter 2020 års model.
Jag fick problem med bromsskivor då det var ett vanligt fel på dessa bilar att de blir lite skeva... Detta hände vid lång färd söderut vid en lättare inbromsning, tur nog hände detta innan jag lämnade Sveriges riksgräns.
Hade en kollega som hämtade ut sin v60 2 veckor innan mig och fick byta sina bromsskivor (Alla 4) 2 gånger, första gången när bilen hade knappt gått 100 mil.
Volvo konstaterade detta för mig att detta var inget ovanligt och att de kände till problemet och att det då skulle blivit bättre med de senare årsmodellerna. Detta är enligt volvo teknikern.
Detta upptäcks genom att bromsa lite lätt i hastigheter över 60kmh och känna hur hela bilen skakar, rätt otäckt faktiskt.
Ett annat problem som uppstod sista året av bilen är att den började få elektronik fel, hela panelen blev som en julgransbelysning vid fullt rattutslag men starta man om bilen så släcktes allt? Tog det till verkstaden men de kunde inte hitta felet.
Vet ej om jag hade otur med detta men de på verkstaden hade ingen erfarenhet av detta fall så kanske var bara jag som råkade ut för det.
Kan vara bra att veta ändå, även för någon annan som läser detta inlägg.

För övrigt en trevlig bil dock upplevde jag den som väldigt törstig för o va diesel.... Körde mest inom Stockholm och kom aldrig under 0,7L/milen medans en annan kollega som körde skoda suberb 4x4 diesel med exakt samma sträcka snittade 0,55-0,6 så fattade aldrig varför det diffa så mycket....
Lång körningar var den ok, bra förbrukning då kom jag till 0,55-0,6 och har även trailat båt med bilen långa sträckor ca 40 mil enkel väg och haft en relativt bra förbrukning på runt 0,8ish, uppskattar ca 1000kg i trailer vikt.
av Parika
Tack för svaret och att du delar dina erfarenheter. Kan man tänka att sådana fel (barnsjukdomar) som fanns när nya modellen kom redan har visat sig och/eller åtgärdats om man exempelvis köper en årsmodell -19 idag som gått runt 10 000 mil? Finns andra skillnader, förutom fel och brister? Har Volvo ändrat något för varje årsmodell så att säga?

Det där med förbrukningen lät ju intressant. Men har hört det från andra håll också. Just D4 ADW är lite törstigare medan D4 FWD och D3 AWD går något snålare och är ungefär jämförbara på den punkten.

Fler åsikter om tillbehör och extrautrustning som man inte vill leva utan i vardagen? Spekulerade just på en årsmodell -20 med Momentum advance paket. Såg vid första anblick ut som att den hade det mesta...men tydligen inte backkamera. Det kanske är en sån funktion de flesta ändå vill ha. Själv trodde jag väl i min enfaldhet att det ingick i nya bilar på 2020 talet :)
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det är mig veterligen inga stora förtäringar som skett under bilmodellens tidigare år jämfört med från början.

Gällande motorval kan jag endast ge en gissning då jag själv inte drar på dragkroken, det finns däremot många på forumet som gör det och kan säkert ge ett mer utförligt svar. Både D3 AWD, D4 och D4 AWD klarar av. Det kan dock vara fördelaktigt att ha lite extra kraft vid tyngre drag, men att de skulle bli svårt med någon av motorerna har jag svårt att se. Därav tycker jag det är värt att tänka igenom vad du - utöver de gångerna du drar husvagn - söker hos en bil.

Utrustningsfrågan blir mer av en definitionsfråga grundad i subjektivitet. Har idag en XC60 med i princip alla tillval förutom stänkskydd men kör till vardags en V60 med relativt lite utrustning i jämförelse. En del klarar inte av att ”gå tillbaka” efter att de blivit vana vid en viss utrustning men personligen har jag inte det problemet. Givetvis är HUD, panoramaglastak, 360-kamera, ventilerade säten trevliga tillval men känner inte att jag saknar dem i vår V60. Den har dock stolarna med dynförlänging samt 360-kamera av ergonomiska och praktiska skäl. I övrigt har den inga påplockade OEM-tillval men däremot alla säkerhetsrelaterade funktioner, vilka jag tycker är viktigast.
av Parika
Tack för goda råd. Gjorde affär idag. Blev en D4 AWD -20 med 9000 mil på mätaren. Känns bra. Hade det mesta jag ville ha utom möjligen backkamera. Har förstått att det är förberett för backkamera på nyare årsmodeller så att eftermontera kanske inte är så fasligt dyrt.
av UnleashFusion
Parika skrev: lör 16 sep 2023, 16:31 Tack för goda råd. Gjorde affär idag. Blev en D4 AWD -20 med 9000 mil på mätaren. Känns bra. Hade det mesta jag ville ha utom möjligen backkamera. Har förstått att det är förberett för backkamera på nyare årsmodeller så att eftermontera kanske inte är så fasligt dyrt.
Grattis till nya bilen!. Du kan eftermontera backkamera, givetvis: https://www2.bilia.se/biltillbehor/tekn ... _32333583/ om du väntar in på "bilia days" mellan 22-24 september så får du även 20% via butik/bilia.se där du bokar in en tid(för att ta del av erbjudande) så sparar du ~1700kr-ish. (detta är om du har närheten till en bilia-verkstad
Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]