Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbe_s40
Hej. Jag har en s40 2,0t fas 2. Det tickar från motorn på tomgången, det försvinner inte heller när man kopplar, när man håller jämn gas så tickar det men när man gasar på när turbon börjar ladda så försvinner tickandet!?! kan det vara för fel?? :???: tackar för alla förslag! MVH/Tobbe:)
av varri
antagligen så har det med din turbo och wastegate att göra.

Exakt samma problem på min, turbobyte som gäller.

Dock skall det inte ha någon inverkan på prestanda eller vara farligt att köra med.

Min låter på tomgång och vid motorbroms. Så vill du inte byta turbo, e de bara att köra på, ingen fara alls
av Tobbe_s40
är du säker?? min bil har bara gått 10500min nu dags att byta turbo redan??
av Frigge
Tobbe_s40 skrev:är du säker?? min bil har bara gått 10500min nu dags att byta turbo redan??

INGEN på ett Forum kan vara säker på något :roll:

Ingen här har ju hört ljudet, det är ju bara gissningar.

Kanske är det inget fel överhuvudtaget :roll:
av varri
säker är jag inte. jag fick problem med detta vid 18000 mil.. nått som e "på väldigt många S/V40 Fas1 med turbo" enligt volvo... så en utbytes är väl bättre antar ja...

men var ingen som helst fara sa volvo
av Frigge
varri skrev:säker är jag inte. jag fick problem med detta vid 18000 mil.. nått som e "på väldigt många S/V40 Fas1 med turbo" enligt volvo... så en utbytes är väl bättre antar ja...

men var ingen som helst fara sa volvo

På "väldigt många" kan ju vara 4 bilar på det distriktet, vilket inte är många på det totala antalet bilar som rullar där :roll:
av varri
jo, jag har ju ingen aning om hur många V40 2,0T det rullar i göteborg. Och jag sa inte att det var vanligt, utan jag citerade mekanikern på Bilia.

Jag bara talade om för TS vad det ljudet kom ifrån på min bil. En hjälp på vägen mao.

Jag har med andra ord inte en susning om det är det felet, eller hur vanligt det är att S/V40 F1 med T får problem med det.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]