Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kraj1
Hej.

Jag är ny på detta forum och detta är mitt första inlägg. Jag kan inte mycket om bilar, tyvärr, men jag gillar att köra de :)

Jag har en Volvo V70 -07. Framhjulsdriven som har blivit lite problematisk de senaste 3 månader sedan.
För cirka 3 månader sedan fick jag felmeddelande på bilen " DSTC spinregel av" och "Antisladd serv. erfordras". När jag startade om bilen så försvann meddelandet, fått det kanske 4 gånger. Men sen lämnade jag in bilen på service för cirka 1 månad sedan och då kunde de ej få fram felmeddelandet. Eller att de såg felmeddelandet men att det inte fick kontakt eller liknande, (kanske minns fel). Men att jag kunde fortsätta köra i alla fall eftersom lampan om fel inte lyste längre. Sedan dess har heller inte felmeddelandet kommit tillbaka.

Men för cirka 2 veckor sedan var jag påväg hem från jobbet, åkte av vid en avfart, var nere i cirka 30km/h och bilen får sladd. Jag får i princip snurr på bilen. Det var blött ute men inga pölar. Bilarna som kom efter mig efter att jag lämnat får inte sladd på sina bilar.
Jag försöker "testa" bilen igen genom att pressa den (säkert när inga andra är i närheten) i kurvor och rondeller men inget händer.
Det som gör mig fundersam är att jag tyckte att det gick väldigt långsamt i kurvan, kände inte att jag pressa den innan bilen snurrade och undrar om det kan ha att göra med ovan felmeddelanden som jag fått tidigare? eller om det skulle kunna vara annat problem?

Jag ville gärna testa fråga här innan jag lämnar in den, vad skulle det kunna vara? Hade jag bara otur, eller kan det ligga något bakom detta? Kan jag testa något mer? Jag har även dragit ratten fullt höger och fullt vänster för att se om jag kan provocera fram felmeddelandet igen, men inte fått något.

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Har varit med om att denna varning kommer när batteriet börjar bli dåligt och spänningen sjunker tillfälligt.
av Kraj1
lennarte skrev: lör 12 aug 2023, 14:29 Har varit med om att denna varning kommer när batteriet börjar bli dåligt och spänningen sjunker tillfälligt.

Ok, och då är det bara att byta batteriet som gäller i så fall? Men det kan inte ha en koppling till att bilen åkte av vägen väldigt lätt? Något kan inte vara ur funktion?
av Kraj1
glock40sw skrev: lör 12 aug 2023, 14:40 Har du läst detta från världen minst lästa boken.

Skärmbild 2023-08-12 143628.png
Hej. Jo rå jag har läst det, jag läste det efter att det hände första gången och tänkte då att det bara är att köra på nu när jag startat om bilen och det försvann. Men eftersom det kom cirka 4 gånger på 2 månader så blev jag fundersam. Då kändes det mer som det var något. Sen när jag även körde av vägen väldigt lätt, undrar jag mer om det finns ett samband eller om det kan vara något annat som är problem som gjorde att bilen bara åkte av vid en lätt sväng. En bekant funderade om kardanknuten skulle vara sönder. Jag har försökt googla om vad det är, men får inte riktig klar bild på hur det skulle påverka bilen.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]