- tor 20 jul 2023, 18:44
Hej!
Jag är nybliven V70 ägare och har inte ägt Volvo tidigare och är inte jätte hajj på just elfel skulle behöva lite tips.
Det som händer är att helt plötsligt utan förvarning så börjar bilen bete sig väldigt märkligt.
Hastighetsmätaren dör, blinkers, hela panelen slocknar. ABS larmar bromsfel stanna bilen nu osv osv..
Läst lite på forumet där det verkar ha att göra med Canbuss som slår ifrån?
Vid omstart av bilen så brukar felet försvinna men SRS airbag har tänts.
Det jag har gjort hitills är att kolla alla säkringar, bytte batteri och återställde alla felkoder som försvann.
Kör med bilen i ca 2 veckor utan problem och så nu när jag skulle åka långt kom problemet igen.
Mina felkoder som jag kan avläsa är:
CEM-5b06 (rumpvärmare fram vänster)
CEM-5b05 (-::- höger)
Signal too low på dem.
CEM-1D08
Internal fault.
REM-4A35
Fuel Gauge sensor signal faulty.
Dessa försvinner när man tar bort dem och kommer bara tillbaka när felet uppstår i Canbuss.
Dessa två felkoder kan jag inte återställa och felet ligger kvar.
UEM-0004
Siren no signal läst mig till att detta har med billarmet att göra
samt
CCM-0021 Air quality sensor internal fault.
De två ligger kvar nu efter att jag har resetat resten.
Laddström på batteriet verkar ligga kring 13,1 Volt tycker det känns lite lågt därför undrar jag om det kan vara så att jag ska ge mig på att byta generatorn men vill gärna höra vad ni tror här på forumet.
Jag är nybliven V70 ägare och har inte ägt Volvo tidigare och är inte jätte hajj på just elfel skulle behöva lite tips.
Det som händer är att helt plötsligt utan förvarning så börjar bilen bete sig väldigt märkligt.
Hastighetsmätaren dör, blinkers, hela panelen slocknar. ABS larmar bromsfel stanna bilen nu osv osv..
Läst lite på forumet där det verkar ha att göra med Canbuss som slår ifrån?
Vid omstart av bilen så brukar felet försvinna men SRS airbag har tänts.
Det jag har gjort hitills är att kolla alla säkringar, bytte batteri och återställde alla felkoder som försvann.
Kör med bilen i ca 2 veckor utan problem och så nu när jag skulle åka långt kom problemet igen.
Mina felkoder som jag kan avläsa är:
CEM-5b06 (rumpvärmare fram vänster)
CEM-5b05 (-::- höger)
Signal too low på dem.
CEM-1D08
Internal fault.
REM-4A35
Fuel Gauge sensor signal faulty.
Dessa försvinner när man tar bort dem och kommer bara tillbaka när felet uppstår i Canbuss.
Dessa två felkoder kan jag inte återställa och felet ligger kvar.
UEM-0004
Siren no signal läst mig till att detta har med billarmet att göra
samt
CCM-0021 Air quality sensor internal fault.
De två ligger kvar nu efter att jag har resetat resten.
Laddström på batteriet verkar ligga kring 13,1 Volt tycker det känns lite lågt därför undrar jag om det kan vara så att jag ska ge mig på att byta generatorn men vill gärna höra vad ni tror här på forumet.