Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Bilen är en V70N 2.5t 2006. Motorfel serv erfordras lyste. Skickade in den i verkstad för felsökning. De ringer mig och säger att rattvinkelvisaren är anledningen till felet. De säger att det går att köra bilen, men rekommenderar att lösa det för besiktningens skull. På telefon säger de, kanske 5000 kr.

De skickade mig en offert och jag undrar om detta inte är lite väl dyrt?:

Byte swm 1620,00
Spakcentrum 2775,60
Kontaktrulle 2991,60
Sas omladdning 462,00
Nedladdning mjukvara 345,00
Summa inkl. moms: 10242,75

Antar det bara är o svälja pillret? Men ville i alla fall dela med mig, kanske hjälper någon annan att stämma av om de ska göra liknande procedur på sin bil, känns dock som jag blir rånad här.
Kontaktrulle priset stämmer , jag köpte beg för ngn månad sen för 700kr och bytte själv, koppla ur batteriet vänta 10min och skruva bort ratten. men när jag var inne på volvo så kostade den 2900kr ny men jag köpte beg , men om dom byter allt annat så är dom inte 100 på att det är just rattvinkelvisaren för om det är just den behöver man bara byta Kontaktrullen, antingen vill dom byta allt för säkerhetenskull eller så vill dom tjäna mera.
+1 på felkoder. Jag har också haft problem med rattvinkelsensorn. Meddelandet jag fick då var "STC avstängd" eller något. Försvann när man startade om bilen. Men återkom oftast när man svängde fullt vänster. Ska gå att byta utan att ladda om programvara. Finns massa filmer på youtube hur man byter. Och ingen av dem laddar om programvara vad jag minns.

Men den borde som sagt inte tända motorlampa. Styrvinkelgivaren används vad jag vet för antisladd-systemet. Och motorlampan tänds bara för motor och miljörelaterade fel. Har du ingen kompis med felkodsläsare?
Eftersom det är motorlampan borde vilken universal läsare som helst fungera.

Annars kanske denna kan vara ett alternativ? https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392 (Kolla så din årsmodell stöds)

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]