Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj,

Har en MY23 early. Såg i appen en ny funktion under sekretess som man kunde slå på. Serviceplanering heter den. Låter ju jäkligt smidigt. https://www.volvocars.com/se/support/to ... 51688db667

Någon som aktiverat detta? När man läser det finstilta i länken efter detta stycke (avsnitt 2.3.1) blir man ju lite ”foliehatt”. Man kommer alltså skicka data efter VARJE körcykel med t ex data från gasreglage, styrning, bromsar etc etc. Så med andra ord om jag kör som en biltjuv till ICA 5 minuter innan de stänger kommer Volvo ”veta” detta. Man blir ju lite orolig att detta kan användas mot en i garanti ärenden ”äeej du tryckte ju full gas upp i 120 på en 70 väg här, din garanti gäller inte då”

https://www.volvocars.com/se/legal/priv ... 513e1c876a

Vad har ni för tankar? Eller kan en verkstad se detta oavsett när de kopplar upp datorn mot bilen manuellt? :-D Onödiga kommentarer som ”kör inte som en biltjuv då” undanbedes.
Keno13 skrev: ons 31 maj 2023, 23:18 Halloj,

Har en MY23 early. Såg i appen en ny funktion under sekretess som man kunde slå på. Serviceplanering heter den. Låter ju jäkligt smidigt. https://www.volvocars.com/se/support/to ... 51688db667

Någon som aktiverat detta? När man läser det finstilta i länken efter detta stycke (avsnitt 2.3.1) blir man ju lite ”foliehatt”. Man kommer alltså skicka data efter VARJE körcykel med t ex data från gasreglage, styrning, bromsar etc etc. Så med andra ord om jag kör som en biltjuv till ICA 5 minuter innan de stänger kommer Volvo ”veta” detta. Man blir ju lite orolig att detta kan användas mot en i garanti ärenden ”äeej du tryckte ju full gas upp i 120 på en 70 väg här, din garanti gäller inte då”

https://www.volvocars.com/se/legal/priv ... 513e1c876a

Vad har ni för tankar? Eller kan en verkstad se detta oavsett när de kopplar upp datorn mot bilen manuellt? :-D Onödiga kommentarer som ”kör inte som en biltjuv då” undanbedes.
Det verkstäder kan se är aktuell data när en felkod sätts. Går man in på felkoden kan man få upp yttertemp, motortemp, etc etc just när felkoden sattes för att hjälpa mekanikern att förstå vad som hände/hur man ska kunna upprepa felet.
Derank skrev: ons 31 maj 2023, 23:32 Dom kollar ingenting, de raderar ju inte ens felkoder längre, min är full av felkoder efter varje service, får radera dom själv.
Beror troligtvis på att tidigare så fanns det en ny mjukvara varje gång din bil skulle servas. Felkoder raderas automatiskt efter en nedladdning av mjukvara. Det ingår inte i serviceprotokollet att felkoder ska läsas ut och raderas manuellt därför gör ingen tekniker det.
binkie skrev: tor 01 jun 2023, 06:00
Derank skrev: ons 31 maj 2023, 23:32 Dom kollar ingenting, de raderar ju inte ens felkoder längre, min är full av felkoder efter varje service, får radera dom själv.
Beror troligtvis på att tidigare så fanns det en ny mjukvara varje gång din bil skulle servas. Felkoder raderas automatiskt efter en nedladdning av mjukvara. Det ingår inte i serviceprotokollet att felkoder ska läsas ut och raderas manuellt därför gör ingen tekniker det.
Fast rent krasst, man borde kolla felkoder, och informera kund om det.
Med andra ord, om jag inte vill att Volvo ska se om jag någongång kört olagligt så ska jag inte aktivera denna funktion? De verkar ju läsa av varenda data som går att läsa av i bilen efter varje körning med bilen.

Annars tyckte jag tjänsten lät bra. Smidigt med att bara åka in och allt är redo med reservdelar etc.
Felkoder kollas säkert. Men nu är det väl så att det inte är så många SPA-bilar som åker omkring helt utan felkoder. De allra flesta går bra, även om det finns ett antal felkoder satta.

Då kan jag förstå att det inte meddelas till bilägaren. Det öppnar upp till en diskussion som kan vara svår att hantera för verkstaden.

Jag är rätt delad till den här typen av datauppsamling. Vanligtvis tackar jag "ja" eftersom det oftast gör mitt liv enklare. Jag har full förståelse för de som tackar "nej".
Lobocut skrev: tor 01 jun 2023, 14:46
binkie skrev: tor 01 jun 2023, 06:00
Fast rent krasst, man borde kolla felkoder, och informera kund om det.
9 av 10 felkoder som finns i en bil är bara skräp ändå. Så länge du inte har några symtom så är det helt orelevant att du får ett papper med ett gäng felkoder som kanske sattes för 6 månader sedan och bara en gång pga tex en frusen dörr.

Likadant som att bilprovningens e-diagnos är bara bluff och båg. Du får ett A4a i handen med massa felkoder som du sen inte har en aning om vad du ska göra med?

Teknikerna har varken tid eller lust att diskutera orelevanta felkoder därför läser man inte ut dem vid service, om då inte kunden speciellt önskar det.

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg

Internet I bilen

Hej jag har en v60 t5 2019 med simkort i bilen men[…]

Tycker den fälgen ser riktigt bra ut! Dock sv[…]

Tomgång och vevhusventilation

@Daniel78 , Ja jag har rengjort tomgångsm[…]