Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Gäller en v70 -02 140hk

Bytte från ett kasst spjälhus till ett bättre begagnat med exakt samma nummer, Båda med vitt etikett.
Problemet är att bilen går bra direkt efter man gjort den strömlös, fortsätter att gå bra i cirka 5-10min men därefter så tappar den helt. Går inte att varva mer än 1500-2000k varv under körning och är allmänt orkeslös, den beter sig sedan såhär tills man gjort den strömlös igen, och därefter samma visa igen. Antar att den går i limp mode.

Kunde inte kalibrera spjället via en Volvo Dice.
Ingen motorlampa eller liknande i displayen. Däremot felkod "ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel, felaktig signal"
Enligt Dice visade den för hög signal/spänning från spjället, minns inte riktigt vilket av dem.

Är det så att jag fått tag på ett dåligt gasspjäll, även att den går bra till en början?
Behövs det kalibrering / uppgraderad programvara från en äkta Volvo Vida / Volvo verkstad?
Vad tror ni? Alla svar uppskattas!
Det kan vara så att det nya spjället är uppdaterad. Din kanske inte har varit och då passar det inte på din bil.
Men jag har läst här att om man har full gas ett par minuter precis vid start så kan spjället lära sig sitt program.
Gör detta ett par timmar efter att du stängt av bilen så den inte är iskall. Den tar skada annars pga varvning av iskall motor.
Eller om du har motorvärmare så kan du göra det direkt.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]