Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marlin1895
Någon som vet om det går att få BLIS, Cross trafic alert, Pilot assist och adaptiv farthållare eftermonterat/installerat på en XC60 MY22 som pga Volvos behov av att klämma ut bilar saknar dessa funktioner från fabrik?
av pergrein
Har frågats om detta tidigare och svaret är nej.

Mvh
Per
av pergrein
Verkar bara finnas för my19-20.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av bem
Så synd det inte finns dessa bra funktioner att att komplettera upp chip-brist edition Volvo med. Jag hade tur när de byggde min V90 under chipbristens värsta period, Volvo hade då valt att prioritera 90-serien så dessa bilar drabbades inte av borttagna funktioner som BLIS och CTA. Om det även plockades bort PA och adaptiv farthållare i chipbristens kölvatten vet jag inte. Skönt i alla fall att ha en Volvo utan bortplockade funktioner.
Som en lekman verkar det lite underligt att Volvo inte kunnat ta fram ett paket till årsmodeller efter 2019-20 om nu det tillbehöret finns till de årsmodellerna som beskrivs i länken tidigare. Kan ev. ha att göra med att man började införa Android Automotive ”Google” infotainment på en del Volvomodeller med start MY22 early? ( om vi bortser från Volvos rena elbilar som haft det sen start tror jag) Kanske då blev för krångligt ha BLIS, CTA osv. som tillbehör? Det var ju chipbrist då också. Men numera kanske det inte är så omfattande chipbrist att det kan vara anledningen?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
venacava skrev: mån 19 dec 2022, 22:17 Hur är det med eftermontering av kurvtagningsstöd?
Såvitt jag förstått kunde tidigare s.k. Kurvtagningsstöd finnas som ett av många Förarstöd i bilar med Sensus infotainment. På Volvo bränsledrivna bilar och laddhybrider kom det på vissa modeller Android Automotive ("Google") infotainment och då verkar det som Kurvtagningsstöd försvann som eget förarstöd. Jag kollade på t.ex. V90 och V90 Recharge, och från och med MY22 early finns i handboken inte Kurvtagningsstöd listat som ett Förarstöd längre. För att man skall kunna ha Kurvtagningsstöd i en Volvo krävs man har förarstöden Pilot Assist (PA) och eller Adaptiv farthållare (ACC).

Kurvtagningsstöd kan hjälpa föraren att reducera hastigheten inför skarpare kurvor om den förvalda hastigheten för förarstöden Adaptiv farthållare eller Pilot Assist beräknas vara för hög. Beräkningen sker med hjälp av information från kartdata i bilens satellitnavigator Sensus Navigation. Efter att kurvan passerats återtar bilen den tidigare förvalda hastigheten.

Jag har Adaptiv farthållare, Pilot Assist (med styrhjälp) och Lane keeping aid i min V90 Recharge MY22 early men har inte sett någon aktivering/deaktivering av Kurvtagningsstöd så jag har det knappast. Kollade även handboken nyss, inte ett pip om Kurvtagningsstöd. Kollade även i min bils center-displays inställningar men inget om Kurvtagningsstöd. Jag har i och för sig inte "allt" i tillbehörsväg ang. förarstöd i min Volvo men den är rätt så fullsmetad på den fronten (tror bara jag saknar förarstödet Parkeringsassistans med 360-graderskamera).

ACC, Adaptiv Cruise Control, och Pilot Assist, vet jag har gått att eftermontera på Sensus-bilar (på vilka Volvo modeller och årsmodeller vet jag dock inte). Personligen har jag dock aldrig sett att det går eftermontera Kurvtagningsstöd, men det är möjligt det finns att eftermontera till Sensus bilar. Jag tvivlar dock. Hoppas nån här kan ge dig ett definitivt svar. Går väl fråga en Volvoåterförsäljare också om man vill få ett pålitligt svar. Generellt råd är att kolla på tillbehören som listas till din Volvo och årsmodell på Volvo Cars hemsida och se om det finns med där som valbart tillbehör.
Användarvisningsbild
av Drekkus
Kurvtagningsstöd kom med MY20 tror jag, har det på min ena. Jag skulle gissa på att det är mjukvara bara. Hade en MY19 innan och den kom det inte med på. Ingenting efter den sista servicen heller.

Upplever den som ganska värdelös. Ibland kickar den inte in alls, ibland lite försent. Och i vissa fall helt rätt. Men inte ofta jag märker den alls.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]