venacava skrev: ↑mån 19 dec 2022, 22:17
Hur är det med eftermontering av kurvtagningsstöd?
Såvitt jag förstått kunde tidigare s.k. Kurvtagningsstöd finnas som ett av många Förarstöd i bilar med
Sensus infotainment. På Volvo bränsledrivna bilar och laddhybrider kom det på vissa modeller Android Automotive ("Google") infotainment och då verkar det som Kurvtagningsstöd försvann som eget förarstöd. Jag kollade på t.ex. V90 och V90 Recharge, och från och med MY22 early finns i handboken inte Kurvtagningsstöd listat som ett Förarstöd längre. För att man skall kunna ha Kurvtagningsstöd i en Volvo krävs man har förarstöden Pilot Assist (PA) och eller Adaptiv farthållare (ACC).
Kurvtagningsstöd kan hjälpa föraren att reducera hastigheten inför skarpare kurvor om den förvalda hastigheten för förarstöden Adaptiv farthållare eller Pilot Assist beräknas vara för hög. Beräkningen sker med hjälp av information från kartdata i bilens satellitnavigator Sensus Navigation. Efter att kurvan passerats återtar bilen den tidigare förvalda hastigheten.
Jag har Adaptiv farthållare, Pilot Assist (med styrhjälp) och Lane keeping aid i min V90 Recharge MY22 early men har inte sett någon aktivering/deaktivering av Kurvtagningsstöd så jag har det knappast. Kollade även handboken nyss, inte ett pip om Kurvtagningsstöd. Kollade även i min bils center-displays inställningar men inget om Kurvtagningsstöd. Jag har i och för sig inte "allt" i tillbehörsväg ang. förarstöd i min Volvo men den är rätt så fullsmetad på den fronten (tror bara jag saknar förarstödet Parkeringsassistans med 360-graderskamera).
ACC, Adaptiv Cruise Control, och Pilot Assist, vet jag har gått att eftermontera på Sensus-bilar (på vilka Volvo modeller och årsmodeller vet jag dock inte). Personligen har jag dock aldrig sett att det går eftermontera Kurvtagningsstöd, men det är möjligt det finns att eftermontera till Sensus bilar. Jag tvivlar dock. Hoppas nån här kan ge dig ett definitivt svar. Går väl fråga en Volvoåterförsäljare också om man vill få ett pålitligt svar. Generellt råd är att kolla på tillbehören som listas till din Volvo och årsmodell på Volvo Cars hemsida och se om det finns med där som valbart tillbehör.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.