Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av blekarn
Har nyligen monterat sänkningsats på mi V70...Det har medfört oljud i framvagnen.
Så jag bad Volvo kolla det när jag var in på verkstan pga ett service meddelande.

Å dom påstar att fjädrarna är för korta å hänger löst när bilen är hissad.
Fjädrarna är av märket Lesjöfors som skall sänka 30mm enligt tillverkaren å därmed kunna användas med orginal stötdämpare.

Vad gör man??
Användarvisningsbild
av håret
har såna fjädrar jag med inget som hänger löst på min. måste vara felmonterade isåna fall.
Användarvisningsbild
av Mr 76
Jag har Lesjöforsfjädrar med 30mm sänkning.

Även mina fjädrar "hänger löst" när man hissar upp bilen till max. Detta gäller endast fram. Man får därför hissa ner bilen sakta så att fjädrarna lägger sig rätt i "skålen". Har varit med om en besiktningsgubbe som hissade ner bilen snabbt och när jag sedan skullle köra iväg så small det till när fjädern la sig tillrätta.

Även jag tycker att detta verkar lite konstigt......

Min V70N-01 är så gott som helt stum när jag försöker att trycka ner karossen/fjädrarna :wink: . Går max att trycka ner den ca 0,5-1 cm.

// Mr 76
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så ska det vara. En riktig sänkning som ger bättre väghållning kräver kortare och hårdare fjädrar.

Man MÅSTE ställa om alla hjulvinklar i samband med detta och byta till KORTARE stötdämpare eller bygga om hjulupphängningen så att fjädringsvägen blir kortare samtidigt.

Att köra som ni gör nu är fel/farligt om ni tex kör fort över ett gupp/hopp så tar allt stryk och kan orsaka olycka.

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Nä, kontakten på Cem sitter lödd r[…]

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]