Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1521540
Hej!
Ändrar mitt fokus till Antispinn och ABS.
(Satte tidigare fokus på att bromsoket tar i fälgen men det problemet har minskat och oket "tar" inte i fälgen lika ofta nu.
- Bromsklossarna kanske har blivit lite tunnare eller så har bromsoket nötts ned lite?).
_________________________________________________________

Nu vid start är lamporna ABS och Antispinn släckta.
De är släckta även en stund efter bilen börjat rulla - ett tag / en bit (några 10-tal meter)
Så plötsligt börjar det låta som ABS:n börjar jobba. (dock utan anledning och utan nämnvärd bromseffekt)
efter ??-sekunder slutar "durret"och Antispinn- och ABS-lampan tänds.
Sedan är dessa tända under hela färden.
Vid nästa körning upprepas samma mönster.

Vad kan problemet vara?
Var ska man börja felsöka?
#1521542
Det kommer inga pulser från en av abs-givarna fram men det är inte avbrott i kretsen, då skulle lampan ha tänts direkt vid start. Har du koll på att kransarna är hela och sitter fast?
#1521552
Självkontrollen av systemet körs vid start och resultatet kommer när man passerat 30km/h, dvs om lamporna tänds efter att man kommit upp i lite hastighet så finns det fel i systemet.
Eftersom du har problem med bromsarna så föreslår jag att du ser till att lufta systemet ordentligt innan annan åtgärd.
#1521569
Absolut kan det vara en ABS-krans (men känns lite långsökt - just nu - Hur kan den gå sönder? - "utan" påverkan?)
Kan ju i och för sig påverkats av vibrationer av bromsokets kontakt med fälgen - eller är även detta långsökt?
(Känns dock svår att kolla utan att lossa på drivaxeln mm. - om det är fram)
Men hur kan det ge en skillnad (eller hur fungerar "antispinn")
Var sitter givaren för hastighetsmätaren på en S80?

Är också inne på att det kan vara ett luftnings problem.
Men - Hur luftar man?

Denna gång var det lite annorlunda att lufta denna bil.
Normalt har man öppnat luftskruven och väntat till bromsvätskan börjat rinna ut sedan stängt luftskruven. = Klart!
(samtidigt som vätskenivån inte får sjunka för mycket i behållaren)
Tror inte att nivån i behållaren blev för låg denna gång heller vid bytet av bromsok.

Vid detta tillfälle kom det aldrig någon bromsvätska ur luftskruven....
Då fick en medhjälpare
  • 1) Trycka på bromspedalen
  • 2) Samtidigt Öppnades luftskruven
  • 3) Sedan Skruvs luftskruven igen
  • 4) Till slut Släppa bromspedalen
osv. till bara bromsvätska kommer ut genom luftskruven.

Finns det något annat sätt/ställe att lufta?
#1521599
Tänderna på kransen rostar bort med tiden och ibland spräcks ringen rakt av och lossnar från knuten. Senare årgångar har dock ingen krans utan i stället är hjullagrets periferi magnetiserat med omväxlande polaritet.


Lägg på max rattutslag och titta in bakom framhjulet framifrån så kan du precis se kransen..
viewtopic.php?f=16&t=152589&p=1346297#p1346297

Men som nån sa, om ABS surrar till precis när du passerar 30km/h så är det självtesten där pump och ventilblock motioneras. Helt normalt men dyker det upp något onormalt då så lär ABS-lampan tändas.
Bästa sättet att lufta enligt min åsikt är att trycksätta bromsvätskebehållaren med en "luftman", ett lock med slang som man kopplar till ett däck. Dock max 1.5-2 bar.. Går att bygga själv. Räkna med att däcket blir tomt om man råkar ha lite läckage i slangkopplingarna, kan vara dumt att ta luft från ett av bilens hjul :-D
viewtopic.php?f=19&t=165097&p=1466674#p1466674
#1522045
Hej. Jag har under åren råkat ut för detta felmeddelande flera gånger. Köpte en felkodsläsare på Biltema som gav svar på var felet satt. I ett fall var det ABS kransen vänster fram och i tre fall ABS sensorn vid höger framhjul. Efter byte av delarna är det ok igen. / Nils Hedström
#1522983
Tack för tipsen!

Problembilden har förändrats något.
Det kom massor av snö i helgen - Efter att bl.a. ha kört genom några drivor har lamporna slocknat. (snön var så djup på vissa ställen, att den sprutade över motorhuven :oops: ...)
Nu fungerar ABS och Antispinn oftast som tänkt. :-) - oftast.
Uppför en backe slirade det extra mycket - Då tändes båda lamporna. (igen)
Sedan lyste dessa till bilen parkerades. (vid nästa tur var lamporna släckta - som det skall vara.)

Är ABS-kransen fortfarande misstänkt "trasig" / smutsig?
#1533699
Efter en annan "kamp" med fram bromsarna (tog ojämt efter ett läckage) -
Blev det rengöring av ABS-kransen - upptäckte att den hade spruckit. Men innan rengöringen kändes den "fast".
nå väl - problemen kan ha med detta att göra.

Tänkte köpa en ny krans, men verkar inte vara så enkelt som jag hoppats på.
Först - Vad heter ABS-kransen? De alternativ jag hittat är Sensorring - ABS och ABS-ring.
Men det finns kanske fler benämningar?
Har försökt hitta OEM-numret på kransen och har fått fram följande resultat. (hoppas de stämmer)
  • VOLVO (1023667)
  • VOLVO (30735955)
  • VOLVO (3073595-5)
  • VOLVO (6814502)
  • VOLVO (9466017)
Men specifikationerna gör mig förvirrad. (väljer några på måfå)
1)
Sensorring, ABS TRISCAN 854027402
  • Innerdiameter .: 71,9mm
  • Ytterdiameter .: 81,5mm
  • Bredd .: 8,6mm
  • Antal kugg .: 48st
2)
Sensorring, ABS FEBI BILSTEIN 100751
  • Innerdiameter .: 72mm
  • Ytterdiameter .: 81,5mm
  • Bredd .:
  • Antal kugg .: 49st
3)
Sensorring, ABS METZGER 0900164
  • Innerdiameter .: 71,9mm
  • Ytterdiameter .: 81,3mm
  • Bredd .: 8,6mm
  • Antal kugg .: 49st
Antal kugg går nog att räkna (48st eller 49st), men de övriga måtten.. - osäkert om jag har de resurserna?
En innerdiameter på 71,9mm - spänner hårdare än 72mm - Kanske så hårt att den inte går att tränga på? (axeln är inte ny...)
En ytterdiameter på 81,3mm eller 81,5mm kanske påverkar ABS-funktionen - antingen kommer ABS-givaren att ta i kransen eller så kommer signalen att bli för svag...
Suck! :-/
#1533724
Albireo skrev: lör 11 mar 2023, 14:45 ..En ytterdiameter på 81,3mm eller 81,5mm kanske påverkar ABS-funktionen - antingen kommer ABS-givaren att ta i kransen eller så kommer signalen att bli för svag...
Om jag inte minns helt fel så är det 2-3 millimeter mellan nosen på givaren och (ny) krans. Jag tvivlar på att 0.2mm gör någon avgörande skillnad.
Innerdiameter kommer dock att påverka greppassningen. Fel antal kugg kommer knappast att påverkar ABS men hastighetsmätaren lära visa fel (åtminstone halva felet eftersom den tar medelvärdet av pulsfrekvens från vänster och höger sida). Men nu kanske det bara är webshopparna som har räknat fel, lätt att tappa bort sig när man räknar.
Hur långt har knutarna gått, kanske lika bra att satsa på ny ytterknut? Då slipper du problemet att få fast en ny krans på en rostig knut. Och så får du ny fräsch damask på köpet :-)
Trodo brukar ha bra priser på märkesgrejer.
Om du bara ska ha en krans skulle jag kolla hos Vparts. De brukar vara bra på att sålla fram rätt alternativ till respektive bilmodell ;-)
Att sprucken krans ställer till med felkod även om den sitter fast tror jag beror på att om sprickan blir ungefär lika bred som en kugg så kommer fasläget på signalen att göra ett 180 graders hopp när sprickan passerar framför givaren. Kan mycket väl ställa till trubbel för kodsnutten som räknar pulser per sekund.. Det är nog ingen som har förutsett att signalen kan se ut så.. :-D

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]