Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobba5611
Hej,har köpt en Volvo V60 Cc b4 diesel 2022 demo
Nu har jag blivit informerad av en bekant att dieselvärmaren bara värmer kupén, stämmer detta & isåfall varför, tidigare hade jag en V70 d3 2012 med Volvo on call som värmde både motor & kupén.
av Lockis
Jag tolkade det som att den värmer även motorn. För att slippa kallstarter.
Användarvisningsbild
av bem
Svaret står i handboken till V60 MY22 (early eller late), här länk till early men det står samma i late:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... re/varmare

Värmaren har två delfunktioner:
Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.
av Primus
Jag tycker det här är botten. Men så ser det väl ut på många bilar nu förtiden.
Användarvisningsbild
av bem
Primus skrev: mån 17 okt 2022, 20:50 Jag tycker det här är botten. Men så ser det väl ut på många bilar nu förtiden.
Det är bättre på Volvos laddhybrider (Recharge, Plug-in hybrid) sen MY22 early för då kom möjlihgheten ha helt elbaserat värmesystem (dock inte värmepump som Volvos rena elbilar har). Från MY22 late laddhybrider gick det inte välja till bensinvärmare på Volvos kaddhybrider. Dock vet jag t.ex. XC60 på grund av datachipbristen fick tillbaka bensinvärmare på laddhybriden om det var till modellår MY23 eller om det var redan MY22 late. Det är möjligt det är elbaserad värmesystem igen i XC60 Plug-in hybrid numera (det vet jag inte).
Det går således lite framåt och bakåt på miljöfronten för vissa av Volvos laddhybrider. När Volvos laddhybrider numera har 3 batterilager (mot 2 tidigare) för en kapacitet på hybridbatteriet på 18,8 kWh så finns bra förutsättningar ha helt elbaserat värmesystem. Då smutsas det ner mindre.
av Lockis
bem skrev: tis 18 okt 2022, 16:22
Primus skrev: mån 17 okt 2022, 20:50 Jag tycker det här är botten. Men så ser det väl ut på många bilar nu förtiden.
Det är bättre på Volvos laddhybrider (Recharge, Plug-in hybrid) sen MY22 early för då kom möjlihgheten ha helt elbaserat värmesystem (dock inte värmepump som Volvos rena elbilar har). Från MY22 late laddhybrider gick det inte välja till bensinvärmare på Volvos kaddhybrider. Dock vet jag t.ex. XC60 på grund av datachipbristen fick tillbaka bensinvärmare på laddhybriden om det var till modellår MY23 eller om det var redan MY22 late. Det är möjligt det är elbaserad värmesystem igen i XC60 Plug-in hybrid numera (det vet jag inte).
Det går således lite framåt och bakåt på miljöfronten för vissa av Volvos laddhybrider. När Volvos laddhybrider numera har 3 batterilager (mot 2 tidigare) för en kapacitet på hybridbatteriet på 18,8 kWh så finns bra förutsättningar ha helt elbaserat värmesystem. Då smutsas det ner mindre.
Hur är detta bättre? Den elvärmaren värmer väl inte iheller motorn? Vilket var frågan i denna tråden.
Användarvisningsbild
av bem
Lockis,
Jag tänkte så länge man kör en Volvo laddhybrid på el, som har elvärmare. Jag kanske inte var nog tydlig med det.
Har Volvo laddhybriden bränslevärmare och man har aktiverat s.k. Tillskottsvärmarei inställningarna så startar den vid behov för att värma kupen och motorn under körning, när du kör på el (Pure körläge).

För övrigt har jag redan gett hänvisning till en källa som borde ge åtminstone delvis svar till trådskaparen. Som du kanske läste?

Till dig Lockis, du kanske kan svaret på detta?:
Jag tänkte på att bränslevärmare drar bränsle och smutsar ner den också. Om den går igång för att värma kupen eller motorn så har du utsläpp där med. Kall motor släpper smutsar ner luften mer innan motorn är varm. Vet du vad som smutsar ner ner minst?
Start och körning av bränslevärmare för att värma diesel (eller bensinmotor) vid behov under körning?
Start och körning av motorn utan den vid behov värms av bränslevärmare under körning?
Det är en intressant fråga. Jag har själv bränslevärmare i min Volvo.

Vad har du att bidra med för svar till trådskaparen?
av Primus
bem skrev: tis 18 okt 2022, 16:22
Jag tycker du fångar det bra, det går både framåt och bakåt. Och egentligen tycker jag systemet på min XC60 B5 Bensin fungerar bra i praktiken. Kupén är varm, rutorna isfria och det blir snabbt varmt från motor/värmare om man inte förvärmt. Det är väl mer vetskapen om att motorn inte värms som stör.

Sedan helt utanför ämnet, men hur värmesystemet efter ett tag justerar om sig och ger mer värme mot golvet är det bästa jag upplevt i någon bil När jag kör till jobbet, vilket jag gjorde ofta första året med bilen(pandemin) så vet jag exakt på resan var det skedde. Det gör lika magiskt varje gång. Så i praktiken 10 av 10 poäng.
av Hisingspaddan
Jag upplever nog att värmaren i min 2019 V60 D4 värmer både motor och kupe. Dock verkar effekten vara lägre än i min gamla 2010 S80.
av valln
Jag är I princip helt övertygad att bensinvärmaren i min V60CC T5 värmer kylarvätskan som i sin tur värmer kupén och motorn.
Det bygger jag bl.a. på att värmen som kommer från uttagen när värmaren gårär ganska låg.
Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]