- sön 23 okt 2022, 15:17
bem skrev: ↑tis 18 okt 2022, 16:22
Primus skrev: ↑mån 17 okt 2022, 20:50
Jag tycker det här är botten. Men så ser det väl ut på många bilar nu förtiden.
Det är bättre på Volvos laddhybrider (Recharge, Plug-in hybrid) sen MY22 early för då kom möjlihgheten ha helt elbaserat värmesystem (dock inte värmepump som Volvos rena elbilar har). Från MY22 late laddhybrider gick det inte välja till bensinvärmare på Volvos kaddhybrider. Dock vet jag t.ex. XC60 på grund av datachipbristen fick tillbaka bensinvärmare på laddhybriden om det var till modellår MY23 eller om det var redan MY22 late. Det är möjligt det är elbaserad värmesystem igen i XC60 Plug-in hybrid numera (det vet jag inte).
Det går således lite framåt och bakåt på miljöfronten för vissa av Volvos laddhybrider. När Volvos laddhybrider numera har 3 batterilager (mot 2 tidigare) för en kapacitet på hybridbatteriet på 18,8 kWh så finns bra förutsättningar ha helt elbaserat värmesystem. Då smutsas det ner mindre.
Jag tycker du fångar det bra, det går både framåt och bakåt. Och egentligen tycker jag systemet på min XC60 B5 Bensin fungerar bra i praktiken. Kupén är varm, rutorna isfria och det blir snabbt varmt från motor/värmare om man inte förvärmt. Det är väl mer vetskapen om att motorn inte värms som stör.
Sedan helt utanför ämnet, men hur värmesystemet efter ett tag justerar om sig och ger mer värme mot golvet är det bästa jag upplevt i någon bil När jag kör till jobbet, vilket jag gjorde ofta första året med bilen(pandemin) så vet jag exakt på resan var det skedde. Det gör lika magiskt varje gång. Så i praktiken 10 av 10 poäng.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,