Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

H.T skrev:Hej

Funderar på sportluftfilter till min bil s60 2.5T
Vanliga sportluftfilter är inoljade för bättre filtrering
men hört att de kan skada lmm.

Undrar om torr sportluftfilter som säljs i länken nedan är nåt o ha.

http://www.streetside.se/

Vad tror ni.......
MAn oljar filtret efter att man tvättat det.
Det som skadar Lmm är när man har för mkt olja på filtret och man inte låtit det troka ordentligt.
Dom filter jag använt har aldrig haft olja på.
När degas för rengöring slänger jag det o köper ett nytt.
Användarvisningsbild
av kikkkasss
Har också funderat på sportluftfilter men läst att folk har bekymmer med att LMM spökar med oljan.Så är det nån som har erfarenhet av dessa filter :?: vol:-)
av CANBus
det är bara snack om du fråga mig..
har aldrig någonsin sett en teknisk analys på att ett filterhelvette skadat MaF:en.

Förr i tiden trodde man att det var guden Tor som slog med hammaren i himlen, därför blev det åska.....
Folk tror så mycket nu för tiden om saker och ting, tror sig och hört så mycket av mamma,pappa,brorsans ex och så vidare.....

Om du frågar mig i frågan så jag har aldrig bytt en MaF på någon av mina bilar..med eller utan olja.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är inte filltret som skadar utan oljan man har när man rengör filltret.
Låter man det inte torka så kommer ojlan in i mafen o förstör.
av CANBus
snack bara!
Användarvisningsbild
av greeeken
CANBus skrev:snack bara!
Knappast
av CANBus
jo det är ju bara nått du hört av nån som helt enkelt inte hade nån aning om varför den gått sönder, och då kom en snilleblixt upp..."jaha...ett två nu kopplar det ..jaa det måste vara OLJAN som gör det!",...haha det dummaste jag hört...
På gamla LH system absolut om det blir beläggning på sensortråden så den brinner av eller nåt, men inte på ME7 ...tyvärr asså det köper jag aldrig, jag vill se en docktorshandling kring ämnet, där det är tekninskt bevisat att en olja förstör en MaF på en P2:a.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:jo det är ju bara nått du hört av nån som helt enkelt inte hade nån aning om varför den gått sönder, och då kom en snilleblixt upp..."jaha...ett två nu kopplar det ..jaa det måste vara OLJAN som gör det!",...haha det dummaste jag hört...
På gamla LH system absolut om det blir beläggning på sensortråden så den brinner av eller nåt, men inte på ME7 ...tyvärr asså det köper jag aldrig, jag vill se en docktorshandling kring ämnet, där det är tekninskt bevisat att en olja förstör en MaF på en P2:a.
Det är extremt ovanligt att en varmtrådsgivare skulle brinna av. Det är nog ingen som tror att givaren går sönder av oljan/smutsen.

Det som brukar hända är ju att smutsen som sätter sig i oljan som fastnat på tråden eller tunnfilmen gör att givaren blir lite långsammare pga av två saker,

1. Det försämrar värmeutbytet med luftstömmen.

2. Ger sensordelen/ytan större massa = långsammare reaktion.

Det ger upphov till slöare motor och kan ge ryckig gång.

Man behöver då inte byta givare utan en rengöring (som kan vara pillig) löser problemen.
av CANBus
Ja nu är vi inne i rätt riktning iaf Volvo B20!!
Det som knäcker en MaF är mer en felbelastning internt. Man löper mycket större risk att ha sönder Maf:en vid trimmning av bilen med varierande kvalitet..
Det är när mätvärdet bottnar och man flyttar sensorkuvan så den blir kännsligare, för att göra detta skjuter man på mer ström igenom den, då knäcker man den..
Men det är vansinnigt lätt att "skylla ifrån sig" och hävda att filtret pajjat den. Då har man nåt att skylla på..man slipper ta ansvar för ett fel som har med programvaran att göra..
Nu kan detta även hända original, och då är det så att den helt enkelt är från fabrik, just pga att MaF:en inte är speciellt bra rent kvalitetsmässigt, och den ligger och pressar på gränsvärdena från början.
Ja vad händer då?, jooo "jag ser att du har ett öppet filter!!!, ja..det var ju inte bra....*harkel*...." :shock:

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]