Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leonis
tja!! det är så att när jag ligger i mellan 115 och 135 km/h så vibrerar ratten, väldigt otrevligt då det är dessa hastigheterna man brukar hålla på motorvägen. när jag deremot kör från 0 till 110 eller mellan 140 och 200 km/h så uppstår det inga vibrationer i ratten. jag har gjort hjulinställning och balanserat hjulen, det kan ju knappast vara o-balans i hjulen då det skulle invärka vid mellan 60 och 90 km/h, kan det vara så att styrväxlen är kass? eller kanske något joxens-fix med styrservon?? någon som känner igen sig angående detta problem? eller är/har vart med om samma problem??

volvo s40 2.0 98
av perfect_reason
Har du kollat så servo-oljan är påfylld? Kan vara det! Bör inte vara styrväxlen, då det oftast resulterar i glapp i ratten, och inte vibrationer! Hade exakt samma problem, men då va det ena fälgen som hade tappat balanseringsvikterna!
av Leonis
perfect_reason skrev:Har du kollat så servo-oljan är påfylld? Kan vara det! Bör inte vara styrväxlen, då det oftast resulterar i glapp i ratten, och inte vibrationer! Hade exakt samma problem, men då va det ena fälgen som hade tappat balanseringsvikterna!

jo jag har kollat servo oljan och den va ok.. men jag funderar på tömma behållaren och hälla i slick 50 protection, kanske hjälper?? vid vilka hastigheter hade du vibrationer då ena fälgen hade blivit av med balansvikterna??
av perfect_reason
Det va exakt som du beskriver, runt 110km/h, så det lät verkligen som om det skulle vara som problem =)
av Leonis
perfect_reason skrev:Det va exakt som du beskriver, runt 110km/h, så det lät verkligen som om det skulle vara som problem =)

då får jag nog ta en närmare titt på balanseringen, konstig att felet indekerar på så höga hastigheter? för man brukar ju märka av rätt så tydligt när det är obalans i hjulen och vid lägre hastigheter har jag en erfarenhet av?? jag har aldrig vart med om att obalans i hjulen invärkar i hastigheter över 110. men det ska iaf bli roligt o se om det värkligen är det felet.
av TomZaj
Detta problem kan inträffa om man har fyllt på däcket med luft på burk, jag hade så. åkte till däckfirma och skulle balansera om däcket eftersom jag trodde att nån vikt åkt av, det första gubben fråga om var om du har fyllt på med luft på burk. det var bara att ta loss däcket från fälgen och göra rent o så på med det igen och nemas problemas längre.

// Tommy
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]