- tor 30 jun 2022, 16:40
Hej! Jag har problem med min växellåda i min xc90 v8. Det är en tf80sc (6växlad auto) och den har problem med att låsa lockup en, när man ligger på jämn gas o lådan vill låsa på en växel så börjar hela bilen hacka tills man antingen gasar eller släpper gasen. Har kopplat in vida och när lådan börjar hacka så står det att solenoiden låser och låser upp flera ggr i sekunden.
Det är inte alltid den hackar när den vill låsa men väldigt ofta.
Har läst lite om desssa lådor och de verkar kunna bli problem med ventilpaketet om man har för långa intervaller på oljebyten.
Jag började med o byta olja några ggr men utan framgång så nu har jag plockat bort ventilpaketet med tanke på att lockup solenoiden kanske kärvar eller nåt liknande.
Testade solenoiden och den verkade röra sig som den ska, någon som har haft samma problem eller har någon aning vad det kan vara? :)
Det är inte alltid den hackar när den vill låsa men väldigt ofta.
Har läst lite om desssa lådor och de verkar kunna bli problem med ventilpaketet om man har för långa intervaller på oljebyten.
Jag började med o byta olja några ggr men utan framgång så nu har jag plockat bort ventilpaketet med tanke på att lockup solenoiden kanske kärvar eller nåt liknande.
Testade solenoiden och den verkade röra sig som den ska, någon som har haft samma problem eller har någon aning vad det kan vara? :)