Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tvatte
Hej! Jag har problem med min växellåda i min xc90 v8. Det är en tf80sc (6växlad auto) och den har problem med att låsa lockup en, när man ligger på jämn gas o lådan vill låsa på en växel så börjar hela bilen hacka tills man antingen gasar eller släpper gasen. Har kopplat in vida och när lådan börjar hacka så står det att solenoiden låser och låser upp flera ggr i sekunden.

Det är inte alltid den hackar när den vill låsa men väldigt ofta.

Har läst lite om desssa lådor och de verkar kunna bli problem med ventilpaketet om man har för långa intervaller på oljebyten.

Jag började med o byta olja några ggr men utan framgång så nu har jag plockat bort ventilpaketet med tanke på att lockup solenoiden kanske kärvar eller nåt liknande.

Testade solenoiden och den verkade röra sig som den ska, någon som har haft samma problem eller har någon aning vad det kan vara? :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Om VIDA säger att solonoiden slår till och från låter det som ett elektriskt fel
av EduV8
Jag vet att det här var länge sedan, men jag har samma problem. Jag funderade på att byta solenoid (SLU finns på Sonnax och AliExpress), men provisoriskt bestämde jag mig för att prova XADO 120% Revitalizer för automatiska växellådor och det funkar för mig i två eller tre månader, sedan måste du lägga till en dos till.
Jag hoppas att det hjälper andra ägare med samma problem.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]