Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla vänliga Volvofantaster,

Igår började jag min Volvo äventyr med en rivstart, jag bytte insugspackningen på min 940 -91, B230FB. Inte sedan jag plockade isär min gamla Sachs moped för 20 år sedan har jag haft så roligt med motorer.

Nu är det så att motor går bättre men verkar vara lite tjurig och vill inte varva upp. Då slog det mig att filtret var ganska igen-sotat/kleggat och slangen tillbaks till toppen på insugsröret.

Vad gör denna slang?

Till detta hör att jag har en felkod 2-3-2 och motor går orent, vill inte varva upp. Med detta i bakhuvudet försökte jag rensa ur slangen men den var nästa helt igentäppt. Nu är den bättre, men fortfarande inte bra.

Kan detta påverka luft/blänsleblandningen att den går illa med för lite luft?

Tackar i förväg för alla tips vad denna retur kan göra.

Mvh
Niclas
Senast redigerad av 3 nwrapped, redigerad totalt 0 gång.
av nwrapped
Luftmassamätaren testad i en annan 940, fungerade utan problem.

Letar vidare, funderar på om Lambdasonden eller temperaturgivaren kan vara trasig.

Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
av fribbe_740
förklara bättre vad det är för slang du pratar om, är det den som går från grenrörssidan av blocket? startar under grenröret, går upp över toppen och till insuget? för det är vevhusventilationen och om den inte funkar som den ska så gör itne motorn de heller
av nwrapped
Hej Fribbe,

Tack för att du försöker hjälpa till, det uppskattar jag verkligen.

Underkant av motorn ligger vevhuset, det behöver luftning tror jag och har en grövre slang från inluften efter LMM innan insugröret (osäker på namnet) där gasvajern sitter på (förgasaren heter det utan inspritning).

Mitt på denna grövre slang sitter en liten slang på filtet som går till "förgasaren" igen. Det är ett insug på 5-6 mm och denna slangen var nästan helt igentäppt.

Har massor med frågor, och vet att jag inte kan tillräckligt mycket om motorer. Men jag är nyfiken att lära mig.

Hittade även två tunna vakumslangar som går till någon muckaperk framme vid lyset. Har ingen aning om vad dessa gör heller.

Ledsen men en B230FB motor på en Volvo är något mer komplex än min gamla moped. :???:

Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Den lilla tunna slangen från vevhusfiltret (flamfällan) är en vakumslang som har till uppgift att suga upp bensinångor från vevhuset tillbaka till insuget...

Dom två andra slangarna du undrade över, går till ettkolfilter som tar hand om just bensinångor!
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]