- tis 29 mar 2022, 20:22
#1494144
Hej, hoppas på hjälp nu då verkstaden kliar sig i huvudet och likaså jag.
Har en V70 -06 2.5t, trimmad av autotech och mappad på BF98 & etanol.
Jag skulle byta till multifuel mapp från E85 mapp i söndags och när jag sen startar bilen så svarar den inte på gasen.
Jag provade att byta tillbaka till E85 mappen utan framsteg.
Symptomet var att bilen var svårstartad, fick ge den fyra startförsök innan den gick igång.
Håller jag plattan i mattan kommer den efter väldigt lång tid upp i varv, efter 1400 varv så går den precis som den ska. Men vägen dit kan ta uppemot 1-2 minuter så den går inte direkt att framföra på allmän väg.
Ryckte LMM kontakten utan någon förändring.
Happ det fick bli bärgning till verkstad.
Verkstaden ringde idag och sa att man har kunnat få fram att bilen tror att den laddar 2.5 bar på tomgång och likaså när den är avstängd.
Map sensor prövade dom en annan utan framgång. LMM konstaterade dom funkar som den ska och likaså laddtrycksstyrningen.
Verkstaden tror att styrdonet har hängt sig mer eller mindre eller att den helt enkelt har gått sönder. Jag tror att det kan vara gasspjället, verkstaden säger att dom var inne på samma linje men tycker att det inte förklarar varför styrdonet får fram värdet 2.5 bar.
Finns det någon som har en annan idé? Jag börjar bli lite lätt trött, fick hem bilen för ca en månad sen ifrån autotech så känns surt att bara kasta in handduken och sälja eller skrota bilen.
Volvo är ingen idé att prata med ens, har försökt och dom säger bara att dom inte bollar med privatkunder utan vill felsöka själva. Vilket jag inte tror att dom vill om dom får veta att bilen är trimmad.
Har en V70 -06 2.5t, trimmad av autotech och mappad på BF98 & etanol.
Jag skulle byta till multifuel mapp från E85 mapp i söndags och när jag sen startar bilen så svarar den inte på gasen.
Jag provade att byta tillbaka till E85 mappen utan framsteg.
Symptomet var att bilen var svårstartad, fick ge den fyra startförsök innan den gick igång.
Håller jag plattan i mattan kommer den efter väldigt lång tid upp i varv, efter 1400 varv så går den precis som den ska. Men vägen dit kan ta uppemot 1-2 minuter så den går inte direkt att framföra på allmän väg.
Ryckte LMM kontakten utan någon förändring.
Happ det fick bli bärgning till verkstad.
Verkstaden ringde idag och sa att man har kunnat få fram att bilen tror att den laddar 2.5 bar på tomgång och likaså när den är avstängd.
Map sensor prövade dom en annan utan framgång. LMM konstaterade dom funkar som den ska och likaså laddtrycksstyrningen.
Verkstaden tror att styrdonet har hängt sig mer eller mindre eller att den helt enkelt har gått sönder. Jag tror att det kan vara gasspjället, verkstaden säger att dom var inne på samma linje men tycker att det inte förklarar varför styrdonet får fram värdet 2.5 bar.
Finns det någon som har en annan idé? Jag börjar bli lite lätt trött, fick hem bilen för ca en månad sen ifrån autotech så känns surt att bara kasta in handduken och sälja eller skrota bilen.
Volvo är ingen idé att prata med ens, har försökt och dom säger bara att dom inte bollar med privatkunder utan vill felsöka själva. Vilket jag inte tror att dom vill om dom får veta att bilen är trimmad.
Senast redigerad av 1 Marcusen, redigerad totalt 0 gånger.