Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, hoppas på hjälp nu då verkstaden kliar sig i huvudet och likaså jag.

Har en V70 -06 2.5t, trimmad av autotech och mappad på BF98 & etanol.

Jag skulle byta till multifuel mapp från E85 mapp i söndags och när jag sen startar bilen så svarar den inte på gasen.

Jag provade att byta tillbaka till E85 mappen utan framsteg.

Symptomet var att bilen var svårstartad, fick ge den fyra startförsök innan den gick igång.
Håller jag plattan i mattan kommer den efter väldigt lång tid upp i varv, efter 1400 varv så går den precis som den ska. Men vägen dit kan ta uppemot 1-2 minuter så den går inte direkt att framföra på allmän väg.

Ryckte LMM kontakten utan någon förändring.

Happ det fick bli bärgning till verkstad.
Verkstaden ringde idag och sa att man har kunnat få fram att bilen tror att den laddar 2.5 bar på tomgång och likaså när den är avstängd.

Map sensor prövade dom en annan utan framgång. LMM konstaterade dom funkar som den ska och likaså laddtrycksstyrningen.

Verkstaden tror att styrdonet har hängt sig mer eller mindre eller att den helt enkelt har gått sönder. Jag tror att det kan vara gasspjället, verkstaden säger att dom var inne på samma linje men tycker att det inte förklarar varför styrdonet får fram värdet 2.5 bar.

Finns det någon som har en annan idé? Jag börjar bli lite lätt trött, fick hem bilen för ca en månad sen ifrån autotech så känns surt att bara kasta in handduken och sälja eller skrota bilen.

Volvo är ingen idé att prata med ens, har försökt och dom säger bara att dom inte bollar med privatkunder utan vill felsöka själva. Vilket jag inte tror att dom vill om dom får veta att bilen är trimmad.
Senast redigerad av 1 Marcusen, redigerad totalt 0 gånger.
av mattiasv60
Har du kollat med autotech ? Har du trixat med olika mappar från dom är det väl naturligt att fråga dom eftersom felet kom i samband med byte av olika autotech-mappar ?
Det känns ju lite som om det är mappen som triggat något ?
av Marcusen
Ja jag kollade med autotech som sa att dom aldrig har hört om något liknande. Bilen står på verkstad. Ska be dom koppla bort batteriet, du är inte den första som föreslår det. Försöka nolla styrdonet liksom.. Hoppas att det hjälper.
av frippe64
Marcusen skrev: tis 29 mar 2022, 20:22 Jag skulle byta till multifuel mapp från E85 mapp i söndags och när jag sen startar bilen så svarar den inte på gasen.

Jag provade att byta tillbaka till E85 mappen utan framsteg.
Multifuel och E85-mappar? Klarar inte en multifuel-mjukvara E85?

Gick bilen bra innan bytet? Har den gått bra tidigare på båda dessa mjukvaror?
Hårdvara som LMM, mapsensor och spjällhus går inte sönder av mjukvarubyte...
av Marcusen
Nja jag tänkte köra på bensin någon tank efter att bara kört E85. Så multifuelen ska klara både och. Jag fick tillbaka bilen ifrån autotech för ca 4 veckor sen och som hade växlat mellan mapparna utan problem.

Ja bilen gick precis som den gjorde när jag fick hem den igen innan bytet.

Verkstaden hade tydligen provat att plocka loss batteripoler osv utan framsteg dom också.
Nu är det en gammal bil där saker kan gå sönder på, oavsett trimmad eller inte, även om det itne behöver va mekaniskt i ditt fall utan kanske någon bugg i mjukvaran.
Iom att du bara haft bilen i 4v sedan den programerades om så skulle min spontana tanke va att lämna den till Autotech som gjort mjukvaran till bilen, dom bör veta bäst vad mjukvaran triggar och påverkar. Känns lite som dom bör ha lite överhand iom insynen i deras mjukvara och vilka parametrar dom ändrat om osv i som kanske kan trigga nått.
Eller i annat fall kan utlösa mekaniskt fel.
av Marcusen
Jag pratade med både autotech och en som renoverar och säljer styrdon. Bägge två tycker mer att det låter som ett mekaniskt fel.

Tror inte jag nämt det tidigare men jag har upplevt att bilen blev svårare och svårare att starta senaste två veckorna innan detta nu skedde. Spontant känns det som ett olyckligt sammanträffande för det finns fortfarande felkoder på LMM, för lågt flöde känns ju som att det kan vara något i insugsväg som spruckit. Verkstaden säger att dom har provat allt men jag är osäker på om dom faktiskt har provkört bilen och läst livedata medans dom kör eller sökt efter luftläckage/ vakuumläcka. Ska prata med dom i eftermiddag.

Menar jag bytte tändspolar när jag fick hem bilen för att dom var halvdåliga. Då startade bilen som en dröm även utan motorvärmare och batteriladdare ikopplad för att successivt bli svårare och svårare att starta. Sista 3 gångerna jag åkte så fick jag ge bilen två startförsök innan den startade med motorvärmare och nollgradig oat.
Hejsan hejsan! Tänkte uppdatera tråden. Det var så enkelt som att det hade blivit något fel när mjukvaran skulle läggas över i min APC dosa. En uppdatering till dosan ifrån autotech så var problemet löst.
Tills nästa bekymmer kom… :bored:
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]