Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bilarna i fråga gäller V70 bensin T4 180 hk manuell (automat går bort pga Powershift) 2012-2015, eller Peugeot 308 SW 1,2 131 hk bensin, 2014-2021 gärna automat.
Jag har provat nya VEA 2,0 190 hk I "gamla" V60, och tyckte inte att den imponerade på mig.

Jag har provkört båda bilarna och gillar dem på olika sätt.
V70 av senare modeller är ju betydligt bättre som bil än de första årsmodeller runt 2009, och känns bättre ihopskruvad. Ratten går så pass långt bak som jag vill, går ju också tyst på vägen. Tillräckligt mjuka säten.

308 SW har jag kört via jobbet, och tycker att den är en positiv överraskning, i form av att den hanterar gupp/broskarvar väldigt bra, och är väldigt körglad, och känns bra ihopskruvad. (mer "premiumkänsla" än V70 faktiskt) Den går också väldigt tyst på Michelin Primacy 4. Ej hårda säten som annars är vanligt i nyare bilar.

308:n lär väl bli lite billigare i drivmedelskostnad, trots automat. (det stod 0,64 på färddatorn i bilen, troligen relativt mycket kortkörningar = servicebil)

Är det nån här som haft en Peugeot motsvarande modell, och/eller som också stått i valet mellan dessa två bilar?

*En central fråga är ju driftsäkerheten. Vet ju att det sannolikt går att hitta en Peugeot som är nyare och som har lägre miltal än V70, men är det bara det som avgör driftsäkerheten?

*Peugeot har ju Euro 6, medan V70 T4 har Euro 5, är det nåt viktigt att ta hänsyn till även när det gäller bensin, eller gäller det främst dieselbilar

Tacksam för erfarenheter/synpunkter!
Väl mött !!! :-)
Gör så här: Gör utskrift på ditt inlägg här och spara det på någon säker plats. Tag fram det om kanske 15 år. Gå ut i trafiken och börja räkna hur många Peugeot 308 SW du ser, Räkna samtidigt hur många Volvo V70 du ser.
När det gäller service har jag inte kollat så mycket. Jag vet dock att första kamremsbyte ska redan efter 5-6 år, samt nästkommande efter ytterligare 12 år, på 308.

Sedan är ju rosten en fråga också. Jag har knappt sen nån rostig Peugeot på KVD, medans det funnits många rostiga Volvo. (Jo, jag vet att det finns fler volvo än Peugeot på KVD, men jag har tagit hänsyn till det)
Körde V70 D3 Momentum Business MY14 sen ny till aug -21. Bilen i sig helt OK, men förstås skulle jag personligen inte köpa en diesel f.n. Mycket rymlig bil och bekväma säten. Rymligare lastrum än den V90 (T6 laddhybrid) jag har numera.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]