- lör 22 jan 2022, 21:48
#1485163
Varning, risk för dumma frågor nedan. Läs på egen risk.
Ska nämnas först att detta inte handlar om en Volvo, men frågeställningen är allmän. Jag har börjat snegla på att installera en LED-ramp då jag tycker helljuset är rätt kasst. Har aldrig fipplat med detta förr så det är helt nytt, så har ett par funderingar. Här finns det säkert folk som kan koppla detta i sömnen tänker jag
Bara för att börja med absolut basic, själva inkopplingen. Jag har inte mätt ännu om jag kan plocka ut signalen från helljuset via någon av kablarna där, det är spridda bud kring det på min modell men det verkar som att det ska gå. Frågeställningen baseras på det snarare än någon canbus/XBB lösning. Om jag köper en ramp med DT2 kontakt och ett kabelkit med relä och säkring, vore denna vackra bild rätt inkoppling förutsatt att jag vill ha en brytare inne i kupen som bestämmer om rampen ska gå att aktivera öht?

Sen, detta är rampen jag tittat på:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 020104704/
Anledningen är att den är såpass låg att den skulle passa in mellan ribborna i grillen, så jag röhoppningsvis skulle kunna få till en väldigt diskret installation. Frågan då är vad jag ska köpa för kabelsats till den, vore den här lämplig?
https://www.lumise.se/extraljus/relakab ... 020100668/
På rampen står spänningen som 11-32V, men kabelsatsen säger 12. Är det bara för att rampen har olika användningsområden men eftersom en bil kör på 12V så är det som gäller?
Ska nämnas först att detta inte handlar om en Volvo, men frågeställningen är allmän. Jag har börjat snegla på att installera en LED-ramp då jag tycker helljuset är rätt kasst. Har aldrig fipplat med detta förr så det är helt nytt, så har ett par funderingar. Här finns det säkert folk som kan koppla detta i sömnen tänker jag

Bara för att börja med absolut basic, själva inkopplingen. Jag har inte mätt ännu om jag kan plocka ut signalen från helljuset via någon av kablarna där, det är spridda bud kring det på min modell men det verkar som att det ska gå. Frågeställningen baseras på det snarare än någon canbus/XBB lösning. Om jag köper en ramp med DT2 kontakt och ett kabelkit med relä och säkring, vore denna vackra bild rätt inkoppling förutsatt att jag vill ha en brytare inne i kupen som bestämmer om rampen ska gå att aktivera öht?

Sen, detta är rampen jag tittat på:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 020104704/
Anledningen är att den är såpass låg att den skulle passa in mellan ribborna i grillen, så jag röhoppningsvis skulle kunna få till en väldigt diskret installation. Frågan då är vad jag ska köpa för kabelsats till den, vore den här lämplig?
https://www.lumise.se/extraljus/relakab ... 020100668/
På rampen står spänningen som 11-32V, men kabelsatsen säger 12. Är det bara för att rampen har olika användningsområden men eftersom en bil kör på 12V så är det som gäller?
Tesla Model 3 LR AWD - 2020
Volvo XC70 D5 AWD Momentum - 2008
Tidigare:
VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018
Volvo V60 D4 Summum 2016
Volvo S60 D5 Summum 2011
Audi A4 2.0 TDI Proline 2009
Volvo V70 2.0F Momentum 2009
Volvo XC70 D5 AWD Momentum - 2008
Tidigare:
VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018
Volvo V60 D4 Summum 2016
Volvo S60 D5 Summum 2011
Audi A4 2.0 TDI Proline 2009
Volvo V70 2.0F Momentum 2009