Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tayisasleep
Tjenare!

Har precis köpt en 1990 745a "Vinterbil" som har ett par problem. Jag har tänkt att fixa upp bilen lite, men har fastnat lite...

När allt är inkopplat som det ska, så startar bilen och ligger då på ca 900-1000 varv. Men efter en kort stund så börjar varvtalen stiga, hela vägen upp till nästan 3000.
Kopplar man ur luftmassemätaren dock så går den ner till ca 800-900 tror jag, men den är mycket hackig och ojämn då.

Förra ägaren bytte LMM, då den var trasig (den är 100% trasig, då man kan se att en kabel innuti har gått sönder, så ingen fråga om det), men han satte i en annan modell. Bilen ger fortfarande kod 1-2-1 (LMM trasig) och jag har för mig att jag läste att man måste matcha artikelnummer då vissa inte ger samma värden alls. Den som satt på bilen innan är en 0280213012. Hur vet man vilken man ska köpa? Kan det vara felet?

Förra ägaren sa även att bilen använder för mycket bränsle, och att han behövde tvätta tändstiften ibland för att dom blir så täckta, och gör så att bilen inte startar. Han tror det är lambda sonden som är paj, men jag mätte den när bilen var på och fick 0.8 tror jag (Vet ej om det är bra eller dåligt)

Hur ska jag göra?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det låter ju verkligen som LMM'en är boven här, typ att den säger att bilen får mer luft än den egentligen får, och styrsystemet således sprutar in alldeles för mycket bränsle för att möta upp luft som egentligen inte finns. Det skulle genast förklara varför stiften blir som dom blir.
Nummret måste matcha på LMM'en, men lyckligtvis finns det inte speciellt många varianter till 940. Den som ska vara brukar väl kallas 016 om jag minns rätt, och det är väl slutnummret det avser.

Att den rusar i varv borde dock inte ha med LMM/för mycket bränsle att göra... Det skulle ge motsatt effekt - att bilen istället storknar och dör. Så mycket troligt att du har 2 fel här, dels LMM'en och dels någon typ av tjuvluft.
Det är iofs inte helt omöjligt att lambdan och LMM'en är oense om hur bilen egentligen går och "slåss" emot varandra(LMM indikerar att bilen behöver mer bränsle, medans lambdan skriker efter mindre bränsle). Det skulle kunna förklara varför bilen går "Normalt" kall(=lambdan ej aktiv) och går sämre när den kommer upp i lite temp(=lambdan aktiv).

När du rycker ur LMM så tvingar du in bilen i sitt nödprogram(även kallat "limp home"), där många sensor-värden ersätts av statiska, förprogrammerade, värden. Jag TROR dock att lambda-regleringen fortfarande är aktiv med just urkopplad LMM, men jag kan ha fel där.
Användarvisningsbild
av lennarte
När du kopplar loss LMM så går den i nödprogram precis som "Lucif3r" skriver. Men den gör inte det omedelbart. Du kan dra ut och sätta i kontakten för kontroll utan att det händer något. Men när den är i "Limp Home Mode" fungerar varken LMM, Lambdasond, Tempgivare eller annat som hjälper styrboxarna att "styra" motorn.
Det finns 3 st LMM (vad jag vet) till 740, det är 007 (sista siffrorna) till -88 och 016 från -88 (är 2½" och just -88 fanns båda) och 010 (3") som sitter på tidiga B234F motorn. 012 är en 3" som sitter på 960 och kan passa om man byter till den utrustning som sitter på B234F motorn (luftfilter, spjällhus m.m) men man bör nog byta boxar också för det ska funka (om det överhuvudtaget fungerar)
av tayisasleep
Löste problemet genom att skaffa en LMM som slutar på 16 och sen hittade jag att den där sensorn som känner av om man rör gasen eller inte (den som alla säger att den ska "klicka till" när man trycker på gasen) den var trasig. Bytte den och nu funkar bilen!

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]