- fre 14 jan 2022, 23:09
#1483773
Tjenare!
Har precis köpt en 1990 745a "Vinterbil" som har ett par problem. Jag har tänkt att fixa upp bilen lite, men har fastnat lite...
När allt är inkopplat som det ska, så startar bilen och ligger då på ca 900-1000 varv. Men efter en kort stund så börjar varvtalen stiga, hela vägen upp till nästan 3000.
Kopplar man ur luftmassemätaren dock så går den ner till ca 800-900 tror jag, men den är mycket hackig och ojämn då.
Förra ägaren bytte LMM, då den var trasig (den är 100% trasig, då man kan se att en kabel innuti har gått sönder, så ingen fråga om det), men han satte i en annan modell. Bilen ger fortfarande kod 1-2-1 (LMM trasig) och jag har för mig att jag läste att man måste matcha artikelnummer då vissa inte ger samma värden alls. Den som satt på bilen innan är en 0280213012. Hur vet man vilken man ska köpa? Kan det vara felet?
Förra ägaren sa även att bilen använder för mycket bränsle, och att han behövde tvätta tändstiften ibland för att dom blir så täckta, och gör så att bilen inte startar. Han tror det är lambda sonden som är paj, men jag mätte den när bilen var på och fick 0.8 tror jag (Vet ej om det är bra eller dåligt)
Hur ska jag göra?
Har precis köpt en 1990 745a "Vinterbil" som har ett par problem. Jag har tänkt att fixa upp bilen lite, men har fastnat lite...
När allt är inkopplat som det ska, så startar bilen och ligger då på ca 900-1000 varv. Men efter en kort stund så börjar varvtalen stiga, hela vägen upp till nästan 3000.
Kopplar man ur luftmassemätaren dock så går den ner till ca 800-900 tror jag, men den är mycket hackig och ojämn då.
Förra ägaren bytte LMM, då den var trasig (den är 100% trasig, då man kan se att en kabel innuti har gått sönder, så ingen fråga om det), men han satte i en annan modell. Bilen ger fortfarande kod 1-2-1 (LMM trasig) och jag har för mig att jag läste att man måste matcha artikelnummer då vissa inte ger samma värden alls. Den som satt på bilen innan är en 0280213012. Hur vet man vilken man ska köpa? Kan det vara felet?
Förra ägaren sa även att bilen använder för mycket bränsle, och att han behövde tvätta tändstiften ibland för att dom blir så täckta, och gör så att bilen inte startar. Han tror det är lambda sonden som är paj, men jag mätte den när bilen var på och fick 0.8 tror jag (Vet ej om det är bra eller dåligt)
Hur ska jag göra?