Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mathias S
För ett tag sedan fick jag problem med min 745:a (-91:a med B230F). Efter ett snabbt stopp på en rastplats på väg hem från fjällen så vägrade bilen starta igen. Efter bogsering hem och lite felsökning (inkl. det obligatoriska reläbytet) kom jag fram till att förpumpen i tanken gett upp. Nåväl, ny pump och nytt pumpfilter inhandlades och monterades.

Bilen drog nu igång igen utan problem och går som ett skott, men bara så länge det finns mer än halv tank i kärran. En annan bieffekt efter bytet är att tankmätaren mer eller mindre slutat fungera. :(

Vad kan vara galet? Har jag lyckats motera tillbaka armaturen felaktigt eller kanske själva armaturen är defekt. I Haynes handboken fanns lite tips om tändstickor och trådar för att fixera pumpen i ett visst läge under montering, men jag måste erkänna att jag aldrig riktigt förstod den biten, så det skippades.

Alla tips mottages med varm hand, för det är lite jobbigt att måsta fylla på tanken redan efter ca 20 mil hela tiden...
Senast redigerad av 1 Mathias S, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kolla jordpunkterna till tankarmturen, va oxiderat o jävlit på min. har du kollat om den nya pumpen fungerar? för du kanske satt dit den felaktigt. själv hade jag typ sönder fästet som tankpumpen sitter i men de går ändå så jag tror itne att själva monteringsläget är problemet så länge du itne satt hela armaturen upp och ner :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hamnade armaturen rätt? D.v.s. pilarna på armatur-locket (inte skruvlocket) skall lira med sömmen på tanken (vågrät)...

Jag får känslan av att pilarna ligger mer åt det lodräta hållet!? Vilket kan förklara att soppan är slut vid halv tank och att mätaren inte funkar då givaren skall glida upp/ner och inte sida/sida...
av Mathias S
Jo, jag testade den nya pumpen som snabbast innan jag monterade fast den på armaturen. Dessutom hörde man den tydligt i tanken efteråt i motsatt till med den defekta som satt där innan.

Men...när jag för en liten stund sedan skulle ta svängen förbi macken och fylla upp pärlan, så visade sig problemet från en ny sida. Vid minsta gaspådrag så börjar det leva jävel bak i tanken och bilen harklar till och dör. Inga problem att direkt starta upp den och på tomgång går den förmodligen hur länge som helst. Lite svag gas igen, så dör den.

Är det så att pumpen i tanken inte går hela tiden och att den sparkar igång när jag ger lite gas och kanske suger luft som gör att bilen dör?

Känner mig lite vilse i pannkakan och bilen måste fixas ikväll! :shock:
av Mathias S
Jocke S. skrev:Hamnade armaturen rätt? D.v.s. pilarna på armatur-locket (inte skruvlocket) skall lira med sömmen på tanken (vågrät)...

Jag får känslan av att pilarna ligger mer åt det lodräta hållet!? Vilket kan förklara att soppan är slut vid halv tank och att mätaren inte funkar då givaren skall glida upp/ner och inte sida/sida...
Det var faktiskt det jag tänkte på. Läste i något annat inlägg att det skulle finnas markeringar som jag faktiskt inte såg när jag fixade och donade. Får väl krypa in i skuffen igen och bråka loss allt skit igen.

Frågan är fortfarande varför den helt plötsligt har börjat gå mycket sämre. Nu vågar jag inte ens ut med den en liten sväng...
av Mathias S
Exakt vart på armaturen ska lägesmarkeringarna sitta? Måste man dra lös den från gummitätningen för att se dem? För om de ska sitta på ovansidan, så vet-i-fan om jag kommer att hitta dem bland all rost...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Rost?? Aha...jag tänkte på en ny armatur (av plast) som har dessa markeringar...

Det du skulle behöva göra (tyvärr) är att lyfta ur armaturen igen och holla den så att pump etc. pekar ner. Gör en lodrät markering på locket, som du har som referens när du monterar armaturen...
av Mathias S
Nu har jag haft lös armaturen igen, fixade bort lite rost på locket och hittade där under två pilmarkeringar. Givetvis satt min armatur ungefär ett kvarts varv fel. Fixade till detta, monterade tillbaka alla anslutningar anslöt ström och testade igen. Tankmätaren fungerar igen verkar det som vilket alltid är något. Bilen startar lika bra som tidigare, men lik förbannat dör den vid gaspådrag...

Fler tips någon?
av Mathias S
Måste korrigera mig själv... :???:

Bilen går bra vid gaspådrag, men dör direkt på tomgång. Alltså...utan minsta gas så startar bilen direkt utan problem för att sedan nästa omgående dö. Tiden som motorn går varierar något från gång till gång.

- Har kollat felkoder, men det har inte lagrats några.
- Har varit och pillat på bränslerelät (som bytts för mindre än ett år sedan)
- Har läst i Haynes handboken och konstaterat att min årsmodell saknar bränslepump under bilen.
- Luftmassemätare saknas väl också på Reginamodellerna?

Kan det vara tjuvluft? Men i sådana fall vart?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Rengör spjällhuset...
Bensinpriser v2

Går fort uppåt

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]