Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har kört min V60 CC B4 sedan mars. Vad ska egentligen mildhybriden göra? Jag tycker mig inte märka ett smack? Vare sig på förbrukning eller drift. Den känns ungefär som D4 tycker jag.
av pergrein
Hjälpa till vid start. Släpper man bromsen så går den ju fram/bak på elmotorn. Den startar ju motorn med 48v elmotorn, vilket går väldigt lätt och smidigt. Det gör inget på förbrukningen. När man bromsar så anväds ju elmotor till det för att ladda batteriet.

Jag känner då skillnad från d4 till b4 (diesel) går "lättare" när man åker iväg från stillastående.

Testa en d4 nu när du kört b4:an ett tag.

Mvh
Per
Senast redigerad av 1 pergrein, redigerad totalt 0 gånger.
av Javerhammar
Håller med Per.
Kör både B4 och D4, svårt att beskriva skillnaden, skulle nog säga att B4 känns "smidigare" eller mer följsam vid start m.m.
av perhall
Har haft förmånen att köra en B4 diesel mildhybrid på några längre resor samt i stan (nästan 1 000 mil), den är pigg och mer följsam vid start. Tyvärr är den ganska törstig, den drar markant mer än exempelvis en Merca med 200 hk diesel... som dessutom går tystare.
av Lockis
perhall skrev: lör 20 nov 2021, 21:38 Har haft förmånen att köra en B4 diesel mildhybrid på några längre resor samt i stan (nästan 1 000 mil), den är pigg och mer följsam vid start. Tyvärr är den ganska törstig, den drar markant mer än exempelvis en Merca med 200 hk diesel... som dessutom går tystare.
Nu är det inte en jämförelse med annat fabrikat man är ute efter. Att BMW, merca och Audi har andra drivlinor kan självklart påverka en hel del.
Användarvisningsbild
av Robbi
Fast finns det något sätt att se att mildhybriden överhuvudtaget fungerar? Visst åker bilen iväg när man släpper bromsen men det kan ju lika gärna vara på tomgången?
av perhall
Den vanliga segheten hos dieselmotorer på låga varv kompenseras rätt bra av elmotorn. Så visst märks det.
Användarvisningsbild
av Robbi
perhall skrev:Den vanliga segheten hos dieselmotorer på låga varv kompenseras rätt bra av elmotorn. Så visst märks det.
Så det är vad den gör, blir lite mer lik bensinare? Så den åker aldrig på tyst på ren el utan hjälper till? Inget synligt sätt att se att det är igång?
av perhall
Robbi skrev:
perhall skrev:Den vanliga segheten hos dieselmotorer på låga varv kompenseras rätt bra av elmotorn. Så visst märks det.
Så det är vad den gör, blir lite mer lik bensinare? Så den åker aldrig på tyst på ren el utan hjälper till? Inget synligt sätt att se att det är igång?
Kanske 5-15 meter med fullt batteri när man drar iväg, men den fångar upp energi och ger extra kraft just där dieseln är tunn. Och det märks. Men tekniken väger en del, jag tror inte besparingen är stor i slutändan.
av Primus
Jag kör en B5 bensin och inte märker jag något. Skulle jag märka något måste ju drivlinan vara helt värdelös. För så som min bil agerar är ett absolut minimum man kan kräva av en bil i denna prisklass. Sedan sänker den väl förbrukning så att Volvo klarar något krav samt att man kan påstå att x antal Volvo är elektrifierade.. :nerd:

Ska understryka att jag på det stora hela är nöjd med min bil men drivlinan känns inte värdig en bil i denna prisklass. Gör steget upp till BMW/Audi stort.

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

Dina frågor kan du också pröva […]