Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nils.jonson
Hejsan, jag har en fråga om hjulinställning...
Jag har nyligen lämnat in min S40 på fyrhjulsinställning två gånger med ca 3 veckors mellanrum (den andra gången pga att bakinställningarna var fastrostade första gången..) och när jag jämför siffrorna jag fick så ser man att värdena är olika från gång till gång. Alltså har hjulinställningarna ändrat på sig under de tre veckorna. Är det normalt?

//Nisse
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad har ändrat sig och hur mycket?

/martin
av nils.jonson
Alla värden är olika.
På pappret ser man siffror på före och efter inställningen, de som jag skriver här är alltså efter-siffrorna på första besöket och före-siffrorna på andra besöket.

Camber VF från -0.15 till -0.32
Camber HF från -0.00 till 0.11
Caster VF från 2.21 till 2.18 <-- Fasta inställningar, går ej att ändra enligt Bra Bil
Caster HF från 2.40 till 2.35 <-- Fasta inställningar, går ej att ändra enligt Bra Bil
Toe VF från 0.13 till -0.11
Toe HF från 0.13 till -0.14

Camber VB från -1.38 till -0.49
Camber HB från -0.59 till -0.20
Toe VB från 0.90 till 0.70
Toe HB från 0.73 till 0.62
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju väldigt lite som skiljer. Någon tiondels grad, vilket är ungefär ingenting. Jag tror det är feltolleransen man får räkna med. Du kanske hade lite mer/mindre bensin i bilen, en tvätthink i bagaget etc.. Det spelar självklart roll när det är så små skillnader.

/Martin

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]