Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamiraS
Hej

Försökt kolla runt i trådarna, men hittar ingen definitiv information om detta.
Jag beställde när 2022an kom, så värmaren som fanns i min första offert försvann då den nya inte verkar ha det tillvalet.
Det är en tjänstebil så T6 Recharge kostade mig i plånboken likamycket som en D4a så varför inte ta hybriden tänkte jag.
Leverans ska ske i början februari.

Men nu till mitt dilemma.
Jag har ingen möjlighet att ladda hemma, hade som plan att ladda på parkeringen vid jobbet alternativt att vi hunnit flytta.
Men nu kommer den möjligheten också vara begränsad.

Hur gör jag med värmaren ?
Jag frågade säljaren som sa att det gick att starta värmaren utan att ha någon sladd inkopplad.
Men den lär ju knappast starta om batteriet är dött.
Går det fjärrstarta bilen på bensinmotorn?
Kan man aktivera "laddläget" när man kör hem från jobbet kanske och skrapa ihop tillräckligt med el för att slippa stå och skrapa rutorna på morgonen?
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av bem
SamiraS skrev: mån 08 nov 2021, 11:01 Hej

Försökt kolla runt i trådarna, men hittar ingen definitiv information om detta.
Jag beställde när 2022an kom, så värmaren som fanns i min första offert försvann då den nya inte verkar ha det tillvalet.
Det är en tjänstebil så T6 Recharge kostade mig i plånboken likamycket som en D4a så varför inte ta hybriden tänkte jag.
Leverans ska ske i början februari.

Men nu till mitt dilemma.
Jag har ingen möjlighet att ladda hemma, hade som plan att ladda på parkeringen vid jobbet alternativt att vi hunnit flytta.
Men nu kommer den möjligheten också vara begränsad.

Hur gör jag med värmaren ?
Jag frågade säljaren som sa att det gick att starta värmaren utan att ha någon sladd inkopplad.
Men den lär ju knappast starta om batteriet är dött.
Går det fjärrstarta bilen på bensinmotorn?
Kan man aktivera "laddläget" när man kör hem från jobbet kanske och skrapa ihop tillräckligt med el för att slippa stå och skrapa rutorna på morgonen?
Tacksam för svar
På Volvos laddhybrider (Recharge) 2022 early var inte bensinbränslevärmare standard längre (som den var tidigare, på 2021:or och äldre). Skulle man ha en bensinvärmare på en Recharge laddhybrid 2022 early var man tvungen köpa till det för 3900 kr extra. Jag vet för jag har en V90 T6 Recharge 2022 early, jag fick lägga till bränslevärmaren så jag har den i min bil nu jag kör med sen 21 augusti då jag hämta bilen hos min Volvohandlare.
Har man en Recharge 2022 early utan bensindriven bränslevärmare och man har Google Andrioid Automotive infotainment så kan man inte starta motorn fjärrledes via Volvo Cars appen (men det skall visst komma så småningom). Har man en Recharge 2022 early med Volvo Sensus infotainment så går det fjärrstarta motorn via Volvo Cars appen.

Du skall ju få en Recharge 2022 late dvs de som Volvo börjar tillverka vecka 47 så den har ett större hybridbatteri på 18,8 kWh (tidigare 11,6 kWh) och då lär du kunna starta värmesystemet (förklimatisering) med hybridbatteriet som energikälla (vore konstigt annars eftersom Recharge laddhybrider 2022 late inte kan fås med bensindriven bränslevärmare). Alternativet är att kunna fjärrstarta motorn och få värme i bilen den vägen, men ännu finns inte den möjligheten på Volvobilar som har Google Android Automotive infotainment, bara bilar med Sensus infotainment har än så länge möjlighet starta motorn fjärrledes via Volvo Cars appen.
Bland Volvos laddhybrider (Recharge) har XC60 Recharge och S/V90 Recharge det s.k. Google Android Automotive infotainment numera.
Således har åtminstone S/V60 Recharge, och XC90 Recharge fortfarande Sensus.
(övriga har jag inget koll på).

Det går ladda hybridbatteriet under körning men det drar en del mer bensin förstås, jag har provat det några gånger och det funkar bra. Så det är inte kört bara för att hybribatteriet har låg kapacitet kvar och behöver laddas, kör du några mil pytsas det i några kWh i batteriet så det borde sen gå starta eldriven värme i bilen med hybridbatteriet som energikälla om den möjligheten finns (det går dock inte på en 2022 early som min). Har man en Recharge 2022 early utan bränslevärmare så sitter man lite på pottkanten när det är kallt och man inte kan ansluta bilen med laddsladden (med laddsladden ansluten till bilen går det starta värmen och få värme i bilen den vägen utan att starta en ev. bensinvärmare). Recharge 2022 early med Google Android Automotive infotainment kan man inte fjärrstarta motorn på via Volvo Cars appen (än, men skall komma men jag vet ej när), har man inte bensindrivna bränslevärmaren att få nån värme med och ingen möjlighet ansluta bilen via laddsladden (ens ett vanligt 230 volt uttag), ja då sitter man i köldhålet och får huttra utan en varm bil när den startas och man skall köra iväg.

Med Recharge 2022 late (efter vecka 47), ja då skall rimligen det gå starta värme utan att bilen är ansluten via laddsladden, värmen kommer i så fall via el med hjälp av hybridbatteriet som ju har ganska bra kapacitet (18,8 kWh om fulladdat), men det förutsätter att Volvo får till start av värme via Volvo Cars appen.
När det i Volvobilar med Google Android Automotive infotainment går fjärrstarta motorn via Volvo Cars appen så är väl egentligen den lösningen mest pålitlig, en skätt bensin i tanken har man väl alltid i en laddhybrid (laddat hybridbatteri har man knappast jämt). Problemet är väl att man vet inte när den funktionen kommer i bilar med Google Android Automotive.

Ovan är så jag fattat det hela men jag kan förstås ha fått nåt om bakfoten för det går faktiskt inte läsa sig till om man läser på Volvo Cars hemsidan när man bygger en laddhybrid idag, hur man får värme i bilen (förklimatisering) när man inte inte har bilen ansluten via laddladden. Starta motorn fjärrledes via appen, ja det går på bilar med Sensus infotainment men inte med Google Andrioid Automotive infotainment (än).

Blev du nåt klokare av mina rader? En Volvo säljare borde kunna ge ett besked hur det fungerar, säljaren får kontakta Volvo om säljaren inte vet själv.

/Bo
av SamiraS
Tack Bo!
Kanonbra förklarat, vart lite rörigt för mig som precis gav mig in i volvo-djungeln efter sommaren att ha koll på de olika varianterna.
Har inte fått intrycket av att ens säljarna vet

Då får vi hoppas android systemet hinner få till fjärrstart bara så ska det vara helt lugnt om man inte vill slösa extra bensin för att få lite extra kräm till batteriet.
av DennisE
Hade ingen aning om att jag hade ett tillval för värmaren på min 2022 :-) Ja där ser man... Det står dock 0 kr på den i beställningen så den blev säkert inkluderad i nått paket. Därav svaret då jag trodde att alla 2022 early var födda med bensin värmare. Jag skulle aldrig ha valt bort den i alla fall kan jag säga...
Användarvisningsbild
av bem
DennisE,
Bränslevärmare är jag van använda sen min förra bil, en V70 MY14 som hade det (dieselvärmare). Funka hur bra som helst men batteriet fick man ju se till var ordentligt laddat så värmaren kunde starta.
På min V90 T6 Recharge så var det så jag först skulle fått en 2021 late där bensinvärmare var standard utrustning. Men Volvo ändrade beställningen till en 2022 early och i en sån ingick inte bensinvärmare som standard, så då var jag tvungen betala 3900 kr för att få den igen. Nackdelen är att bensinvärmaren kan starta under gång för att hålla värme i kupen när det är kallt ute. Då blir det förstås så att bilen drar lite extra bensin och det osar lite från bensinvärmaren när man kliver ur bilen. Och så är ju avgaserna orenade från bensinvärmaren.
Men på vintern är en bränslevärmare guld värd, kan ju startas via Volvo Cars appen.
/Bo
av DennisE
bem skrev: tis 09 nov 2021, 11:29 DennisE,
Bränslevärmare är jag van använda sen min förra bil, en V70 MY14 som hade det (dieselvärmare). Funka hur bra som helst men batteriet fick man ju se till var ordentligt laddat så värmaren kunde starta.
På min V90 T6 Recharge så var det så jag först skulle fått en 2021 late där bensinvärmare var standard utrustning. Men Volvo ändrade beställningen till en 2022 early och i en sån ingick inte bensinvärmare som standard, så då var jag tvungen betala 3900 kr för att få den igen. Nackdelen är att bensinvärmaren kan starta under gång för att hålla värme i kupen när det är kallt ute. Då blir det förstås så att bilen drar lite extra bensin och det osar lite från bensinvärmaren när man kliver ur bilen. Och så är ju avgaserna orenade från bensinvärmaren.
Men på vintern är en bränslevärmare guld värd, kan ju startas via Volvo Cars appen.
/Bo
Ja det har jag upptäckt att den går under färd. Tycker det är rätt så skönt ändå. Jag har förmånen att nå det dagliga på EL framöver. Just nu får jag spara lite på elen för att nå fram och tillbaka til jobbet annars så kommer det att gå kanon. Att den drar nån skvätt på värme känner jag bara som lyx :-)
Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]

Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han[…]

Spännande och stiligt! Själv fick jag &[…]