- sön 03 okt 2021, 23:28
#1467194
Startar en egen tråd då det verkar luta mer åt att jag har fel på CEM än BCM.
Började med att jag fick upp meddelande om "Bromsfel stanna snarast". Hade ut BCMen och lödde alla kontakter samt lite annat strul :) Mer om det finns i denna tråden viewtopic.php?f=19&t=154182&start=10&si ... b72e09ee8d
Efter att ha satt tillbaka BCM och kört 10mil ner till landet så funkade BCMen till och från men mest från. På hemvägen funkade den inte alls.
Köpte mig en iCarSoft för att kunna läsa ut felkoderna och får
ECM-940C Bromspedalsensor, signal saknas
ECM-A02B Kommunikation, bromsstyrmodul (BCM), Felaktig signal
ECM-510D Fodons hastighetssignal, Felaktig signal
CCM-0040 Luftkvalitetssensor, internt fel
CCM-DD12 Sittvärme vänster, ingen kommunikation
CCM-DD30 Sittvärme höger, ingen kommunikation
CEM-8F12 Strålinställningskontroll, för låg signal
CEM-1A5F Kommunikation med ABS-sturenhet , ingen signal
Har laddat batteriet och raderat felkoderna och även bytt till annat nyladdat batteri men får fortfarande samma koder.
Hade ur CEMen häromdagen för att kolla kontakterna och kretskorten och tyckte de såg väldigt fina ut.
Under kvällen plockade jag i CEMen igen och mätte om jag hade spänning på säkring 15 på CEMen enligt xemodex felsökningsschema. https://xemodex.com/us/bcm-diagnostic-f ... 2013-xc90/
Voltmetern visade 0v vilket enl xemodex tyder på att CEMen är trasig. Vad tror ni?
Är det värt att testa att löda bort reläerna och testa så att de funkar?
Någon som reläerna brukar gå sönder i CEM modulerna? Eller är jag ute och på fel spår? Någon som lyckats laga en själv?
Har förstått det som att det finns en eller ett par här på forumet som kan klona infon från en modul till annan. Antar att man läser nån EEPROM och skriver över infon på den nya CEMen? Kanske är nåt flashminne som måste läsas också? Inget som jag har utrustning för eller egentligen kunskap om heller.
Skulle vara väldigt tacksam för kontaktuppgifter till de som ev kan klona min enhet till en ny bättre begagnad.
Bilen i fråga är en v70 -05
Började med att jag fick upp meddelande om "Bromsfel stanna snarast". Hade ut BCMen och lödde alla kontakter samt lite annat strul :) Mer om det finns i denna tråden viewtopic.php?f=19&t=154182&start=10&si ... b72e09ee8d
Efter att ha satt tillbaka BCM och kört 10mil ner till landet så funkade BCMen till och från men mest från. På hemvägen funkade den inte alls.
Köpte mig en iCarSoft för att kunna läsa ut felkoderna och får
ECM-940C Bromspedalsensor, signal saknas
ECM-A02B Kommunikation, bromsstyrmodul (BCM), Felaktig signal
ECM-510D Fodons hastighetssignal, Felaktig signal
CCM-0040 Luftkvalitetssensor, internt fel
CCM-DD12 Sittvärme vänster, ingen kommunikation
CCM-DD30 Sittvärme höger, ingen kommunikation
CEM-8F12 Strålinställningskontroll, för låg signal
CEM-1A5F Kommunikation med ABS-sturenhet , ingen signal
Har laddat batteriet och raderat felkoderna och även bytt till annat nyladdat batteri men får fortfarande samma koder.
Hade ur CEMen häromdagen för att kolla kontakterna och kretskorten och tyckte de såg väldigt fina ut.
Under kvällen plockade jag i CEMen igen och mätte om jag hade spänning på säkring 15 på CEMen enligt xemodex felsökningsschema. https://xemodex.com/us/bcm-diagnostic-f ... 2013-xc90/
Voltmetern visade 0v vilket enl xemodex tyder på att CEMen är trasig. Vad tror ni?
Är det värt att testa att löda bort reläerna och testa så att de funkar?
Någon som reläerna brukar gå sönder i CEM modulerna? Eller är jag ute och på fel spår? Någon som lyckats laga en själv?
Har förstått det som att det finns en eller ett par här på forumet som kan klona infon från en modul till annan. Antar att man läser nån EEPROM och skriver över infon på den nya CEMen? Kanske är nåt flashminne som måste läsas också? Inget som jag har utrustning för eller egentligen kunskap om heller.
Skulle vara väldigt tacksam för kontaktuppgifter till de som ev kan klona min enhet till en ny bättre begagnad.
Bilen i fråga är en v70 -05