Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467194
Startar en egen tråd då det verkar luta mer åt att jag har fel på CEM än BCM.
Började med att jag fick upp meddelande om "Bromsfel stanna snarast". Hade ut BCMen och lödde alla kontakter samt lite annat strul :) Mer om det finns i denna tråden viewtopic.php?f=19&t=154182&start=10&si ... b72e09ee8d
Efter att ha satt tillbaka BCM och kört 10mil ner till landet så funkade BCMen till och från men mest från. På hemvägen funkade den inte alls.
Köpte mig en iCarSoft för att kunna läsa ut felkoderna och får
ECM-940C Bromspedalsensor, signal saknas
ECM-A02B Kommunikation, bromsstyrmodul (BCM), Felaktig signal
ECM-510D Fodons hastighetssignal, Felaktig signal
CCM-0040 Luftkvalitetssensor, internt fel
CCM-DD12 Sittvärme vänster, ingen kommunikation
CCM-DD30 Sittvärme höger, ingen kommunikation
CEM-8F12 Strålinställningskontroll, för låg signal
CEM-1A5F Kommunikation med ABS-sturenhet , ingen signal

Har laddat batteriet och raderat felkoderna och även bytt till annat nyladdat batteri men får fortfarande samma koder.
Hade ur CEMen häromdagen för att kolla kontakterna och kretskorten och tyckte de såg väldigt fina ut.
Under kvällen plockade jag i CEMen igen och mätte om jag hade spänning på säkring 15 på CEMen enligt xemodex felsökningsschema. https://xemodex.com/us/bcm-diagnostic-f ... 2013-xc90/
Voltmetern visade 0v vilket enl xemodex tyder på att CEMen är trasig. Vad tror ni?
Är det värt att testa att löda bort reläerna och testa så att de funkar?
Någon som reläerna brukar gå sönder i CEM modulerna? Eller är jag ute och på fel spår? Någon som lyckats laga en själv?
Har förstått det som att det finns en eller ett par här på forumet som kan klona infon från en modul till annan. Antar att man läser nån EEPROM och skriver över infon på den nya CEMen? Kanske är nåt flashminne som måste läsas också? Inget som jag har utrustning för eller egentligen kunskap om heller.
Skulle vara väldigt tacksam för kontaktuppgifter till de som ev kan klona min enhet till en ny bättre begagnad.

Bilen i fråga är en v70 -05
#1467254
Tänkte jag skulle mäta resistansen på can kablarna som går till BCM-grenen enl. någon tråd jag hittade här på forumet. Dock lite osäker på vad det egentligen säger mig mer än att BCM och BSC är fysiskt inkopplade till den grenen av can nätverket.
Hursomhelst så när jag kollar i EWD fattar jag inte hur 17 man ska läsa infon.
Jag vill ta reda på vilken kontakt på CEM och vilka pinnar som är CAN ledningarna till BCM.
Någon som kan förklara för en dum stackare som mig hur man läser infon i EWD?
#1467372
Fortsätter väl min monolog här.
Nu har jag tittat lite mer på CEMen men inte blivit direkt klokare.
Enl. xemodex skulle det var 12v på säkring F15 på CEM.
Kollar jag var den säkringen går någonstans så får jag att den går från det stora svarta relät makerat 1 i bilden till pinne 27 på den svarta 32-poliga kontakten samt pinne 22 på den grå 32-poliga. När relät slår till leds alltså +12v från genom relät och ut på pinne 22. Från relä 1 så går det en lina till själva kretskortet till pin 10 och den andra går till relät markerat 2.
Här börjar det bli lite krångligt men pinne 16 på både den grå kontakten och den svarta verkar vara ihopkopplade genom det vita relät när det är inte är strömsatt. Ena delen av styrspänningen går till pin 2 på elektronikkortet och andra till pin 16 på den grå kontakten.
Ska försöka rita ett litet schema på detta i morgon.
Funderar på om man skulle löda bort reläerna och testa om de fungerar.
Screenshot 2021-10-04 at 23.38.19.png
Screenshot 2021-10-04 at 23.38.19.png (3.07 MiB) Visad 2960 gånger
Screenshot 2021-10-04 at 23.40.16.png
Screenshot 2021-10-04 at 23.40.16.png (178.55 KiB) Visad 2960 gånger
Bilagor
Screenshot 2021-10-04 at 23.52.08.png
Screenshot 2021-10-04 at 23.52.08.png (2.59 MiB) Visad 2960 gånger
#1467391
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med EWD
Fattar inte hur jag ska tolka infon.
Tex på kontaktstycken 54/3.1 36-polig grå vad beskriver egentligen den? Och hur vet man vad den ansluter till? Varför är det två kolumner?
Varför finns det ingen 36-polig svart beskriven? Det finns ju två 36-poliga kontakter på CEM tex.
Bilagor
Screenshot 2021-10-05 at 08.03.22.png
Screenshot 2021-10-05 at 08.03.22.png (249.32 KiB) Visad 2937 gånger
#1467583
Haha, definitivt ingen expert på detta men gillar att ta reda på hur saker funkar och lära mig.
Känner mig dock rätt korkad och frustrerad nu.

Här är ett schema på hur det ser ut men jag tror det har blivit fel. Känns konstigt att relä 2 skulle se ut som det gör på mitt schema.

Hur som helst ganska säker på att det är relä 1 som är trasigt eller styrningen av det. De andra säkringarna som är kopplade till det är
* Styrenhet stolsvärme Hö + Vä
* Styrenhet elektronisk servostyrning

Måste få tag på en CEM som kan donera att relä så hojta om ni har något liggande
Bilagor
6B90D740-3A80-43C9-A06D-F0368641D737.jpeg
6B90D740-3A80-43C9-A06D-F0368641D737.jpeg (2.77 MiB) Visad 2903 gånger
#1467760
Hmm, om man är lite smart så laddar man hem databladet för reläerna istället för att sitta och göra ett schema på var allt går. De stora svarta är Tyco V23134-352-X455. I databladet står att spolen ligger på 90 Ohm i resistans och parallellt med den sitter en resistor på 470 Ohm.
Detta ger att om spolen är hel ska man ha 75 Ohm över styrkretsen och 470 Ohm om spolen är trasig.
Mätte på båda mina och de visade sig vara 75 Ohm.
Monterade ihop CEMen igen och gick ut och satte den i bilen. Inga felkoder och jag kunde kommunicera med BCMen från iCarSoften som inte heller hade några felkoder. Startade bilen och fortfarande inga fel.
Funderade på vad det var som gjorde att den funkade nu helt plötsligt. Inget var ju ändrat förutom att jag flyttat på lite kablar och kopplat i och ur kontakterna.
Började rycka lite i kablarna och skaka lite på CEMen och då poppade felet upp igen.
Kollade säkring F15 och det var 0v.
Ut med CEMen igen och mäta styrkretsen på relä 1. Nu låg resistansen på 470 Ohm, alltså är spolen trasig.
Så nu gäller att hitta ett nytt relä och byta det. Sen får vi se om det är hela felet.
Om någon har en CEM-L eller CEM-H att sälja så får ni gärna höra av er.
#1468174
Kort uppdatering.
Trasiga relät löddes bort med hjälp av värmepistol igår.
Donator var och skruvades ur på skroten idag. Den såg fin ut, inget ärg i kontakterna. Tänkte jag skulle labba lite med den och ev försöka knäcka PIN samt lära mig hur man läser ur flash och eeprom.
Men imorgon blir det lödjobb och prov.
Händelsevis satt det en likadan BCM som min i bilen jag tog CEMen från så den fick följa med hem för säkerhets skull.
24E35D67-53D2-410C-BA88-FDE07DAB2685.jpeg
24E35D67-53D2-410C-BA88-FDE07DAB2685.jpeg (4.36 MiB) Visad 2792 gånger
#1468547
Då var bilen lagad.
Lödde över relät i morse och skruvade dit CEMen och sedan bar det iväg på provtur.
Inga meddelanden i displayen och inga felkoder när jag kollade med iCarSoften.
Har inte hunnit testa BCMen jag tog med från skroten om den funkar rakt av eller om den behöver omprogramering. Verkar ju som fulhack med ersättningsdioden funkar.
En liten bild på CEMen med nya relät får det bli också även om det inte säger något :-)
Screenshot 2021-10-10 at 22.20.46.png
Screenshot 2021-10-10 at 22.20.46.png (6.63 MiB) Visad 2729 gånger

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]