Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David83
Hej! Har haft min volvo s40 t4 avställd över vintern i 5 månader! Men när jag skulle starta bilen så gick det inte rent! Har haft full tank under hela tiden den stått plus batteriet urplockat! Den startar utan problem och går bra i ca 5 sekunder sen går den över till ryckig gång och när man gasar finns det ingen kraft, eller så dör den! nån som har liknande problem eller kan tänkas veta vad det är? Har plockat isär luftmängdmätaren och trådarna är hela! Men om jag kopplar ur luftmängdmätaren och startar bilen går den längre på tomgången plus att det går att gasa med den innan den börjar rycka! Men startar jag med luftmängdmätaren går den bara i 4-5 sekunder sen börjar den rycka och det går ej att gasa! Är det luftmångdmätaren som är trasig då?? Tacksam för svar!
av jbl
Låter som om din tomgångsventil kärvar. Gå in och kolla på x40 nordic hemsida. Man brukar spruta in 5-56 eller WD40 i den.

Börja med tomgångsventilen.
av gidebo
hade samma problem nu när jag skulle ta ut bilen.. den gick ryckigt och gick knappt att hålla igång på tomgången.. tog oxå bort kabeln till lmm och då gick den bra på tomgång hela tiden, även vid körning.. den laddade lite mindre bara.. jag böt lmm och då gick den bra igen även fast "trådarna" såg hela ut på den gamla..
har du öppet filter?
av David83
Nej jag har inte öppet filter! Har bytt tändstiff nu och nu går den hela tiden på tomgång och att köra med den när LMM är urkopplad! Kan man köpa LMM nån annanstans än på volvo? tänkte om det finns billigare någonstans?
av gidebo
David83 skrev:Nej jag har inte öppet filter! Har bytt tändstiff nu och nu går den hela tiden på tomgång och att köra med den när LMM är urkopplad! Kan man köpa LMM nån annanstans än på volvo? tänkte om det finns billigare någonstans?

jag köpte min på en bilskrot.. dom är väldigt dyra nya.. tror dom går på över 4 tusen... kolla nr på lmm och ring en bilskrot...
av David83
Det var LMM som det var fel på! Köpte ny på volvo och efter det gick den som vanligt igen!
av Suomi v40t
David83 skrev:Det var LMM som det var fel på! Köpte ny på volvo och efter det gick den som vanligt igen!
pris?
av David83
Den kostade ca 4000 kr har jag för mig! kommer inte ihåg exakt men har för mig att det va nåt sånt!

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]