Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perman
Jag har en 855 GLT automat -97 och mitt problem är att hur jag än ställer ventilationsreglagen så blåser det ingenting vid fötterna. På sommaren kanske det inte spelar så mycket roll, men definitivt jobbigt att inte få nån värme på golvet på vintern. I övrigt verkar dock ventilationen, fläkten och ac:n fungera normalt. Vad kan det var som är fel? Kan det vara nån typ av mekaniskt fel som en lucka som kärvar, eller är det mer troligt att det är nåt elektronikfel?

/Per
Användarvisningsbild
av apersson850
Vilken sorts värmesystem har du? Manuell AC eller ECC?
Användarvisningsbild
av Perman
apersson850 skrev:Vilken sorts värmesystem har du? Manuell AC eller ECC?
Jag förmodar att jag har manuell AC eftersom det bara finns en knapp för AC på/av och en knapp för recirkulation på/av. Dessa knappar sitter till höger på panelen. Bilen är som sagt en 855 GLT -97 med automatlåda.

Mvh,

Per
Användarvisningsbild
av apersson850
Förmodar? Om du har ECC har du temperaturgraderingar på värmereglagen till höger och vänster. Om du har manuell AC har du bara kallt i den ena änden och varmt i den andra.

Styningen till spjällen är helt olika, nämligen, så det är väsentligt att veta.
Användarvisningsbild
av Perman
apersson850 skrev:Förmodar? Om du har ECC har du temperaturgraderingar på värmereglagen till höger och vänster. Om du har manuell AC har du bara kallt i den ena änden och varmt i den andra.

Styningen till spjällen är helt olika, nämligen, så det är väsentligt att veta.
Jag har temperaturgraderingar på bägge värmereglagen så då har jag väl ECC. Ber om ursäkt, men detta är min första Volvo sedan jag tog körkort 1972 så jag kan inte så mycket om just Volvo. Har bara haft bilen i ett par månader dessutom.

Mvh,

/Per
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är OK, jag ville bara ha klarhet. Då har du ECC, som har motorstyrda spjäll till allting. AC har bara motor till recirkulationen.

Har du kollat om det finns några felkoder? Du har OBDII, så det måste till ett instrument för att se det. ECC kolla om motorerna går hela vägen, eller fastnar på halvdistans.

850 har ett spjäll för golv/defroster och ett annat för ventilation, alltså utsläppen på panelen. Funkar de andra lägena som det ska? Stänger det för defroster och på panelen, när du ställer in på golvet?
Användarvisningsbild
av Perman
Tyvärr (eller som tur är beroende på från vilken synpunkt man ser på det :-) ) så verkar jag bara ha råkat ut för ett hjärnsläpp. Såg inte att Air Mix-ratten stod i läge uppåt, så nu verkar det funka bättre. Ber om ursäkt men det är inte alltid så lätt med en helt ny bil och ingen instruktionsbok alla gånger.

Mvh,

/Per
Användarvisningsbild
av apersson850
Men uppåt är AirMix stängd, och då ska du ju få luft till fötterna??
AirMix blandar uteluft i uttagen mitt på panelen (mest).
Användarvisningsbild
av leffelefkas
jag hade samma problem på min 855glt. alltså ingen värme eller luft på fötterna. jag löste det med att ta bort panelen under hanskfacket.
och ta bort själva motorn som styr spjället. sitter på vänster sida mot fläkt paketet. sitter med tre torx skruvar.
och då sitter det en fyrkantig styr pinne på motorn som ska in i en fyrkantig "plast" fodral på själva sjället. att denna plast fodral hade gått sönder och hade ingen kontakt med styrpinnen på motorn. löste d med att sätta på en krympslang och värma så att själva plast fodralet vart mindre och passar på styrpinnen på motorn. och sen montera tillbax allt..klart. varmt o fint vid fötterna igen.... :D
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]