Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knorken
Har i dagsläget en xc70 -13, men är lite smått sugen på att byta upp till xc70 -16 sport.

Gillsr komforten i min nuvarande, men sporten ska ju ha lite styvare fjädring bla, känns den stötigare markant eller är skillnaden marginell?
Användarvisningsbild
av Nexus
Tror att det även innefattar krängningshämmare så det är inte bara byta fjädrar och dämpare om det nu var tanken? Har för mig ämnen nyligen diskuterades
knorken skrev:Har i dagsläget en xc70 -13, men är lite smått sugen på att byta upp till xc70 -16 sport.

Gillsr komforten i min nuvarande, men sporten ska ju ha lite styvare fjädring bla, känns den stötigare markant eller är skillnaden marginell?
Jag tycker chassiet på en standard XC70 är svajjig och gungig medans XC70 med sport-chassiet (andra dämpare, fjädrar, krängningshämmare, bussningar m.m.) känns mer rätt för mig. Enda sättet är du du själv provar en sån modell för det är svårt för andra att förmedla hur du skulle uppleva den.
Kör själv en XC70 - 16 sport och jag trivs väldigt bra med det chassiet.
Personligen så skulle jag inte vilja ha std chassiet.
Det ända jag saknar är nivomat, men det hör kanske inte hit.

Men det är ju högst personligt vad man tycker.
Provkörning är väl det som gäller.
Ajuste. Hade ingen tanke på byte av fjädrar eller dyl.
Mest nyfiken på hur den upplevdes i jämförelse, om den kändes stötigare på någe vis, då jag kör en hel del skogsvägar.
Givetvis ska jag försöka hitta åt en som jag kan prova, ville bara ha lite mer kött på benen så att säga :)
Tänk på att egenskaperna som "terrängbil" blir sämre med styvare fjädringar och krängningshämmare. På "riktiga" terrängbilar vill man inte ha krängningshämmare alls.
Nej, men nu är inte en XC70 en riktig terrängbil heller. Det finns en hel del i övrigt att önska även när det gäller fyrhjulsdriften och diffspärrar också.

Den svåraste terräng som en XC70 troligen kommer att mötas av (snöiga parkeringar, leriga åkrar och lite sämre vägar) så är behovet av att kunna koppla loss krängningshämmarna lågt. Eftersom underlaget är relativt plant så kommer du inte att få några större problem med diagonalspinn i alla fall. Så för de som vill ha ett lite fastare chassiet så torde sportvarianten inte ställa till med några problem.

Det är klart, ska du verkligen ut i terrängen så är det bättre med mjukare chassi och inga (eller bortkopplingsbara) krängningshämmare. Men då tror jag inte att XC70 är bästa valet av bil. ;-)
Nej, det var därför jag satte citationstecken kring orden om terrängbilar. Men en XC70 har ändå en ibland förbluffande förmåga att tassa fram på oländigt underlag. Det som den är mest känslig för är just diagonalspinn, och det problemet blir allt värre ju styvare fjädringen är.

Även om jag nog tillhör de som kör i värre "terräng" än de flesta (jag har kört av plastsjoket under tröskeln en gång, när en mosstuva visade sig vara en sten med ett tunt lager mossa på), så tyckte jag det var lämpligt att påminna om detta fenomen i sammanhanget. Så kan var och en avgöra om han bryr sig noll eller intet om egenskapen, eller om den är viktig.

Jag passerade ett surhål på en åker, där markägaren fixat framkomlighet genom att tippa i stenar i 10-20 cm klassen. Bilen klättrade över, med släp efter, men en sten mot höger fram och samtidigt en vid vänster bak, då ville det gärna tugga lite. Då behöver de diagonalt motstående hjulen fjädra in tio cm vardera, och det tar emot. I det läget är bilen för styv, även i standardutförande.
Ja, det är klart -- om man hör till de som lämnar plastbitar från bilen ute i terrängen så blir diagonalspinn ett verkligt problem. :-D

Under de sex år jag hade en XC70 så blev jag inte av med någon plast från bilen. Fyrhjulsdriften fungerade till allt jag gjorde med bilen, vilket som mest var snöiga parkeringar och leriga fält. Jag körde aldrig fast med bilen, men det var rätt nära en gång på en lerig åker. Jag tog mig med nöd och näppe tillbaka till fast mark -- men bilen var rejält lerig från topp till tå efteråt. Det sprutar rätt bra med fyra slirande hjul (ingen diagonalspinn...).
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]