- tis 24 nov 2020, 11:54
Nej, det var därför jag satte citationstecken kring orden om terrängbilar. Men en XC70 har ändå en ibland förbluffande förmåga att tassa fram på oländigt underlag. Det som den är mest känslig för är just diagonalspinn, och det problemet blir allt värre ju styvare fjädringen är.
Även om jag nog tillhör de som kör i värre "terräng" än de flesta (jag har kört av plastsjoket under tröskeln en gång, när en mosstuva visade sig vara en sten med ett tunt lager mossa på), så tyckte jag det var lämpligt att påminna om detta fenomen i sammanhanget. Så kan var och en avgöra om han bryr sig noll eller intet om egenskapen, eller om den är viktig.
Jag passerade ett surhål på en åker, där markägaren fixat framkomlighet genom att tippa i stenar i 10-20 cm klassen. Bilen klättrade över, med släp efter, men en sten mot höger fram och samtidigt en vid vänster bak, då ville det gärna tugga lite. Då behöver de diagonalt motstående hjulen fjädra in tio cm vardera, och det tar emot. I det läget är bilen för styv, även i standardutförande.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.