Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roju
Min ECC har blinkat 20 sekunder vid start ett bra tag. Svängde förbi en liten bilverkstad som läste av dessa med en liten dator. Det var fläktvarvtalssensorn och kylvattentempgivare som gav felkoderna. Vi provade med att bara rensa dem men vid nästa start var de tillbaka. Någom som vet var dessa sitter?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fläktvarvtalssensor....? ??:-/ Skulle vara lättare om vi fick felkoderna i siffror, det där säger mig inget.

Motortempgivaren är lättare, finns bara en på 850/70. Den sitter på termostathuset, kika ner under övre kylarslangen. Men om den är kass borde du få fler symptom eftersom den ger tempsignal till alla styrenheter som behöver det, motorstyrenhet, instrument osv.
Användarvisningsbild
av apersson850
Borde väl vara 1-3-5 och 1-5-1 eller 1-5-2 då.

Kylvattentemperaturen kommer från instrumenteringen till ECC-panelen.

Det finns ingen separat givare för fläktvarvtalet, men det finns en ingång från effektenheten till kupéfläkten, så det är väl där det spökar, antar jag.

Ska kanske noteras att mitt vetande baseras på min 854 Turbo 1994.
av *pettson*
roju skrev:Min ECC har blinkat 20 sekunder vid start ett bra tag. Svängde förbi en liten bilverkstad som läste av dessa med en liten dator. Det var fläktvarvtalssensorn och kylvattentempgivare som gav felkoderna. Vi provade med att bara rensa dem men vid nästa start var de tillbaka. Någom som vet var dessa sitter?
först står det nog aspirationsfläktar blockerade..
Det är dom som sitter uppe bakom kurvhandtagen.. ovanför innertaket.
Kyltempen brukar vara för lång i uppvärmningstid. Och sen gnälls det även på den då i ecc:n att den då är för låg.
Där byter man helt sonika termostaten så är allt frid o fröjd..

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]