PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Mackannnnn
Hej!

Har precis köpt mig en PV 444 E som jag tänkte få ut i trafik igen efter några decennier, men i och med årsmodellen finns det ju självklart inga bälten. Det finns 2 hål i vardera B-stolpe där det ser ut som att bälten har suttit men som någon sedan har tagit bort. Så jag vill sätta dit 3-punkts rullbälten och 2-punkts i bak och behöver lite tips.

Främst så undrar jag hur bältena måste sitta fast för att vara godkända, då jag tänkte registrera bilen med det i och med ett motorbyte till B16. Hur behöver rullen vara fäst i stolpen och hur behöver spännet sitta fast? Har ni några tips på hur ni har gjort?

I baksätet så är det soffa, kan man svetsa ett stag bakom sittdynan som man fäster bältet i? Både rulle och spänne? Undrar även här ifall ni har några tips på hur ni har gjort och vilka bälten man kan använda.

Sedan undrar jag vilka bälten jag bör använda, jag funderade på V70-bälten men fick höra att det blir mycket svårare än 140 eller 240 bälten. Någon som vet?

Alla svar uppskattas! (I alla fall så länge de är relevanta till ämnet ;-) )
Detta är inte för en PV, men väl för Amazon. Dom är ju besläktade. Det finns helt säkert skillnader, men du får en inblick i hur tekniker och formdesigners tänkte vid den aktuella tiden. Så även om du inte kan använda detta rakt av så har du förhoppningsvis fått några fingervisningar. Och vill du veta mer så kanske det finns motsvarande anvisningar på ett PV-forum? Jag vet inte, men kolla.
http://volvoamazonpictures.se/guides/Ru ... Amazon.pdf

Och ett tillägg: Jag är ingen kunnig på detta, men jag tror inte att det räcker att svetsa något fäste under sätet. I min tankevärld måste du nog ha en kraftig bult genom durkplåten till varje bälte och ett stabilt mothåll på undersidan.
Vi lämnar den här frågan till övriga debattörer. Någon kanske vet exakt hur det skall se ut?
Jag monterade bälten både fram och bak i min PV B18 - 61 som jag totalrenoverade på -80-talet. Det var "eftermarknads" 3-punkts rullbälten som såldes på (dåvarande) IC bensin stationer. Det såldes ju reservdelar till bilar på mackarna förr i tiden. Fram monterade jag i befintliga fästen, där var ju 3-punkt bälten redan. Men bak borrade jag hål i hatthyllan, sidostycken vid hjulhusen och i kardantunneln gjorde 4-kantiga brickor med en svetsad mutter på som svetsades (några punkter) i karrossen
Jag gjorde en massa annat också t.ex trlmmad B20, overdrive växellåda, skkvbromsar m.m men det är en annan historia

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]