Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roger65
Hej,
jag har en V70 -07 som "ABS service erfodras" på...
Åkte till Bilia och dom skulle ha 2500 kr för felsökning !! :-o
Sen kommer kostnaden på delen eller uppdatering av kod till ABS-enheten 1500kr bara för uppdatera, man storknar!

Eftersom dom inte kan ge ett takpris på felsök eller avhjälpning så tänkte jag att det borde gå att felsöka själv
Hu svårt kan det va... ;-) famous last words :o)

Men vilken felkodsläsare rekommenderar ni ?
När jag sökte i forumet så fann jag dessa:
Icarsoft Vol 2.0, Delphi ds 150 eller Dice/Vida.
Jag förstår att Dice/Vida är oslagbar,
MEN frågan om jag är man nog att få det att fungera med alla tricks som ska till,...
Jag är inte duktig på datorer och måste man då ha en gammal dator med Win 7 som inte ska ha kontakt till Internet för att fingera och förmåga att läsa in skiva för fungera blir jag skeptisk om jag fixar detta.
Eller finns det enklare sätt att få Dice/Vida att fungera ?

Jag vill bara få V70:n att fungera, jag har även en v60 T3 -13 om det hjälper er att rekommendera rätt felkodsläsare.
Så alla Kunniga och trevliga forum medlemmar, ge mig råd eller tips vad som ni har eller skulle välja!

Stort tack för hjälpen i förväg !

//Roger65
Användarvisningsbild
av Erik Å
Börja med att kolla att ABS-kransarna fram inte har spruckit och lossnat.. Om du nu har såna, de kanske försvann runt -07? :-)
av jasu50
Hej!
kan rekommendera att du skapar ett konto här (för att kunna ladda ner) https://volvodiag.com/ för att få Vida att fungera enkelt utan att behöva en Win 7 dator....men du behöver fortfarande en DICE enhet....
Det finns VIDA2014D både som Virtualbox, VMware och bootable USB......vilket gör livet med VIDA enkelt!
av MickeM
Jag har Biltemas Volvo-scanner.
Den läser hela bilen
av Roger65
Stort tack för era svar!
ErikÅ: en bra ide som inte kostar skjortan, kikar på det så fort regnet försvinner...

Jasu50: du säger att det är enkelt men jag vet inte ens vad Virtualbox, VMware och bootable USB ät för något..., får läsa på lite

MickeM: ok den klarar min V70 även ABS problematiken som finns, fewlkoder felsöka och nolla koder tex. inför besiktning ?
Klarar den även min V60 T3 -13 ?
Grejer som bromsbyte och andra nymodigheter...

Icarsoft, ingen som har erfarenhet av den ?
av MickeM
Roger65 skrev: tor 08 okt 2020, 10:29 Stort tack för era svar!

MickeM: ok den klarar min V70 även ABS problematiken som finns, fewlkoder felsöka och nolla koder tex. inför besiktning ?
Ja. Den kan läsa koder i alla styrdon och släcka koder i alla styrdon.
Se livedata kan den bara från motorns givare i generiskt läge. Så inga djupare analyser än så.

Roger65 skrev: tor 08 okt 2020, 10:29
Klarar den även min V60 T3 -13 ?
Grejer som bromsbyte och andra nymodigheter...
Nej. På den bilen kan den bara läsa/släcka felkoder från motorn i generiskt läge.

Den har tre lägen:
Volvodiagnos 2001- 2004
Volvodiagnos 2005 -2007
Geneiskt läge, dvs som en billig OBD2 scanner.
Användarvisningsbild
av wissel
Roger65 skrev:Hittade en Dice läsare som verkade enkel
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 45bdbuFxa8

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det är "bara" läsa in skivan, koppla in bilen, koppla datorn via USB och sen är jag igång ?
Låter nästan för bra för att vara sant
Svar JA det är du. ;-)

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]