Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har ett mindre problem med min 740, b230f, vid tomgången kan den vara lite "orolig" ibland, den varvar inte men motorn skakar/vibrerar lite mer än önskat... Oftast när jag startar bilen så lyser batterilampan tills jag gasar över 1600v/m och sen lyser den inte längre. Vad jag tror då, vilket kan vara helt fel, är att generatorn måste ladda mer ju snabbare den snurrar. Vid tomgång snurrar den inte så snabbt och då kanske nån box eller nåt får meddelandet att den inte laddar tillräckligt, vilket leder till att motorn får lite mer gas och sen går den tillbaka till vanligt. Och om allt detta händer väldigt snabbt så skulle ju det kunna upplevas som vibrationer :P . Mer troligt är väl att motorfästena/kuddarna är kassa, men det ser inte ut som det - plus att den inte alltid betéer sig så och så är motorkuddarna jobbigare att byta :???: .

En annan kort fråga som också har med vibrationer att göra, men hänger inte ihop med motorvibrationer, är att igår skulle jag byta stödlager och stödlagerhållare. Men lyckades totaldemolera ena skyddsringen till lagret, har inte lyckats hitta nån idag, och jag måste ha ut bilen ur verkstaden jag lånar ikväll :cry:. Kan man skita i skyddsringarna eller är chansen för stor att smuts tränger in i lagret?

Tack för svar! :D

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]