Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Noterade att bilen börjat ticka allt mer och mer vid gaspådrag i kupen. Noterade även ett nytt bluddrande ljud utifrån. Jag felsökte avgassystemet utan framgång men fann att varje gren på grenröret har en fager spricka i svetsen till flänsen. Nu mera låter min b20f som en gräsklippare på låga varav och mycket riktigt läcker det friskt med avgaser från sprickorna så jag inte kan ha kupé fläkten på i lägre hastigheter utan att bli dåsig :wink:.

Jag köpte ett begagnat grenrör för 750 spänn och har beställt packningar och skruvar. Pinbultarna är i gott skick och jag har goda förutsättningar att reda ut detta själv utan att bryta av någon.

Jag är införstådd med följande.
1) Jag måste inleda en lång rostlösnings process i flera omgångar och flera dagar innnan ingreppet sker för att vara på den säkra sidan.

2) Den nedre halvan av insugsgrenröret måste loss för att kunna byta grenrörspackningen och därför byter jag även packningen där.

3) Innan ovanstående bör jag börja med att lossa grenröret vid flexbälgen i främre avgasröret men frågan är... Hur i helvete kommer man åt att lossa alla dessa. Jag måste ju få in verktyg där och det ser omöjligt ut både ovanifrån och underifrån. Man får intrycket av att denna bil är monterad inifrån och ut så man måste riva bilen för att komma åt över hvudtaget. Det vara samma dynga att få dit en motorvärmare även om jag lyckades bra i höstas. Man kommer ju inte åta att svetsreparera grenröret på plats heller.

Någon som har några trevliga ideer om detta?

Följande är endast för att jag ska avreagera mig och bör inte tas på allvar.
Vad volvo ska ha för detta vågar jag inte ens drömma om med tanke på att ett odugligt plåtgrenrör kostar 4000kr där. De kapar väl ner bilen och svetsar ihop den igen när dom byter grenrör, så kunde man köpt bättre bil för pengarna dom ska ha. Dom skrattar bara när man handlar reservdelar till 440 och inne i verksamheten hoppas man att alla 400 ska dö ut så dom slipper skämmas för dem. IBalnd blir jag så trött.

Bild
Användarvisningsbild
av boostofta
1, Troligtvis, jag hade dock inga problem med min turbo, men det grenröret blir nog lite varmare så rosten bränns av :)

2, Ja så är det

3, Det är inte såå farligt, en förutsättning är att du får upp bilen i luften, 4 pallbockar krävs för att komma riktigt bra till. Sedan lossar du värme plåtarna, 2 eller 3 stycken. Därefter är det riktigt lätt att komma till främre röret.

Tänk på att grenröret är ett extraktor rör, kostar en slant att bygga, dessutom, jag har aldrig varit med om att man bytt detta på någon 400 serie. Turbons grenrör som är i gjutjärn har jag hört om ett par som spruckit.
av krang
Vad det beträffar skruvar i blocket och till insugsgrenröret är läget under kontroll. De har fått rostlösningsbehandling och lossar med lagom dos våld. Jag har prov skuvat lite på flexbälgen ovanifrån och det är lönlöst. Men det borde ge sig om man kommer åt underifrån. En pallbock räcker nog till mig för jag är så otroligt envis med denna bil.

Jag ska trycka upp stödet till främrer röret något så det nya grenröet får lite bättre stöd underifrån. Detta blir det andra grenrörs bytet enligt förra ägaren så ngt måste hänga fel. Förmodligen räcker det att höja stödet.

Klart att det är ett extraktorrör, det finns väl inge B20F utan extraktor. Köpte ett begagnat från just en 460 2.0 aut -94.

Bild
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]