- ons 14 mar 2007, 20:07
#93007
Noterade att bilen börjat ticka allt mer och mer vid gaspådrag i kupen. Noterade även ett nytt bluddrande ljud utifrån. Jag felsökte avgassystemet utan framgång men fann att varje gren på grenröret har en fager spricka i svetsen till flänsen. Nu mera låter min b20f som en gräsklippare på låga varav och mycket riktigt läcker det friskt med avgaser från sprickorna så jag inte kan ha kupé fläkten på i lägre hastigheter utan att bli dåsig
.
Jag köpte ett begagnat grenrör för 750 spänn och har beställt packningar och skruvar. Pinbultarna är i gott skick och jag har goda förutsättningar att reda ut detta själv utan att bryta av någon.
Jag är införstådd med följande.
1) Jag måste inleda en lång rostlösnings process i flera omgångar och flera dagar innnan ingreppet sker för att vara på den säkra sidan.
2) Den nedre halvan av insugsgrenröret måste loss för att kunna byta grenrörspackningen och därför byter jag även packningen där.
3) Innan ovanstående bör jag börja med att lossa grenröret vid flexbälgen i främre avgasröret men frågan är... Hur i helvete kommer man åt att lossa alla dessa. Jag måste ju få in verktyg där och det ser omöjligt ut både ovanifrån och underifrån. Man får intrycket av att denna bil är monterad inifrån och ut så man måste riva bilen för att komma åt över hvudtaget. Det vara samma dynga att få dit en motorvärmare även om jag lyckades bra i höstas. Man kommer ju inte åta att svetsreparera grenröret på plats heller.
Någon som har några trevliga ideer om detta?
Följande är endast för att jag ska avreagera mig och bör inte tas på allvar.
Vad volvo ska ha för detta vågar jag inte ens drömma om med tanke på att ett odugligt plåtgrenrör kostar 4000kr där. De kapar väl ner bilen och svetsar ihop den igen när dom byter grenrör, så kunde man köpt bättre bil för pengarna dom ska ha. Dom skrattar bara när man handlar reservdelar till 440 och inne i verksamheten hoppas man att alla 400 ska dö ut så dom slipper skämmas för dem. IBalnd blir jag så trött.


Jag köpte ett begagnat grenrör för 750 spänn och har beställt packningar och skruvar. Pinbultarna är i gott skick och jag har goda förutsättningar att reda ut detta själv utan att bryta av någon.
Jag är införstådd med följande.
1) Jag måste inleda en lång rostlösnings process i flera omgångar och flera dagar innnan ingreppet sker för att vara på den säkra sidan.
2) Den nedre halvan av insugsgrenröret måste loss för att kunna byta grenrörspackningen och därför byter jag även packningen där.
3) Innan ovanstående bör jag börja med att lossa grenröret vid flexbälgen i främre avgasröret men frågan är... Hur i helvete kommer man åt att lossa alla dessa. Jag måste ju få in verktyg där och det ser omöjligt ut både ovanifrån och underifrån. Man får intrycket av att denna bil är monterad inifrån och ut så man måste riva bilen för att komma åt över hvudtaget. Det vara samma dynga att få dit en motorvärmare även om jag lyckades bra i höstas. Man kommer ju inte åta att svetsreparera grenröret på plats heller.
Någon som har några trevliga ideer om detta?
Följande är endast för att jag ska avreagera mig och bör inte tas på allvar.
Vad volvo ska ha för detta vågar jag inte ens drömma om med tanke på att ett odugligt plåtgrenrör kostar 4000kr där. De kapar väl ner bilen och svetsar ihop den igen när dom byter grenrör, så kunde man köpt bättre bil för pengarna dom ska ha. Dom skrattar bara när man handlar reservdelar till 440 och inne i verksamheten hoppas man att alla 400 ska dö ut så dom slipper skämmas för dem. IBalnd blir jag så trött.
