- tis 17 mar 2020, 09:36
Har i 3 år haft en passat gte och nu bytt till en v60.
Jag tänkte skriva om skillnader, för och nackdelar, ifall andra funderar på att byta.
Passat
+ går att ställa laddströmmen
+ låg förbrukning vid långkörning
+ går att värma kupén med el
- svårt att få fäste på vintern, typ att köra ut vid korsningar.
- många har problem med appen därman kan styra laddning/värme av bilen
- sliter i ratten vid omkörningar ( tror att det har med effekten i motorn och bara framhjulsdrift)
V60
+ skön bil att köra, känns ombonat på nåt vis
+ volvo on call
+ bra heljus
- utrymmen i bilen, gte har mer utrymmen i bilen, sidofack dörrar små, mittenfacket mellan stolar minimalt, undergolv under bagaget pyttelitet
- jobbigare att sätta sig i bilen, tror att man har lättare att smusta ner sig när man dka in/ut ur bilen
- att köra på el är lättare på passaten
Passaten känns mer fokus på el-körningen. Volvon är vill gärna gå på bensin bara man backat och lägger in drive så vill bensinmotorn hjälpa till.
Volvon känns tystare och stabilare på vägen.
Passaten har fått in batteriet på smartare sätt, på volvon har batteriet gjort att förvaringsmöjligheter har minskats samt att kardantunneln är högre. V60 känns mer premium.
Passaten kostade ca 420 tusen och volvon ca 500 tusen (momentum)
Har provat att köra båda bilarna på el pch värmen avstängd
Passaten kom 33 km, då var det -3 grader och torrt väglag
V60 47 km, 0 grader och torrt. Kört samma sträcka.
Har bara kört 200 miö med volvo så jag kan inte säga nåt om förbrukningen.passaten körde jag ca 10000 mil ocj jag tror att 2/3 av de sträckorna var på el. Hade mellan tankningarna ca 0.2 l/mil
Har dubbdäck så har kört rätt lugnt, men jävlar vilket ös det blir med 390 hk!
Tack för ett bra forum!
Jag tänkte skriva om skillnader, för och nackdelar, ifall andra funderar på att byta.
Passat
+ går att ställa laddströmmen
+ låg förbrukning vid långkörning
+ går att värma kupén med el
- svårt att få fäste på vintern, typ att köra ut vid korsningar.
- många har problem med appen därman kan styra laddning/värme av bilen
- sliter i ratten vid omkörningar ( tror att det har med effekten i motorn och bara framhjulsdrift)
V60
+ skön bil att köra, känns ombonat på nåt vis
+ volvo on call
+ bra heljus
- utrymmen i bilen, gte har mer utrymmen i bilen, sidofack dörrar små, mittenfacket mellan stolar minimalt, undergolv under bagaget pyttelitet
- jobbigare att sätta sig i bilen, tror att man har lättare att smusta ner sig när man dka in/ut ur bilen
- att köra på el är lättare på passaten
Passaten känns mer fokus på el-körningen. Volvon är vill gärna gå på bensin bara man backat och lägger in drive så vill bensinmotorn hjälpa till.
Volvon känns tystare och stabilare på vägen.
Passaten har fått in batteriet på smartare sätt, på volvon har batteriet gjort att förvaringsmöjligheter har minskats samt att kardantunneln är högre. V60 känns mer premium.
Passaten kostade ca 420 tusen och volvon ca 500 tusen (momentum)
Har provat att köra båda bilarna på el pch värmen avstängd
Passaten kom 33 km, då var det -3 grader och torrt väglag
V60 47 km, 0 grader och torrt. Kört samma sträcka.
Har bara kört 200 miö med volvo så jag kan inte säga nåt om förbrukningen.passaten körde jag ca 10000 mil ocj jag tror att 2/3 av de sträckorna var på el. Hade mellan tankningarna ca 0.2 l/mil
Har dubbdäck så har kört rätt lugnt, men jävlar vilket ös det blir med 390 hk!
Tack för ett bra forum!