Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har i 3 år haft en passat gte och nu bytt till en v60.
Jag tänkte skriva om skillnader, för och nackdelar, ifall andra funderar på att byta.

Passat
+ går att ställa laddströmmen
+ låg förbrukning vid långkörning
+ går att värma kupén med el

- svårt att få fäste på vintern, typ att köra ut vid korsningar.
- många har problem med appen därman kan styra laddning/värme av bilen
- sliter i ratten vid omkörningar ( tror att det har med effekten i motorn och bara framhjulsdrift)

V60
+ skön bil att köra, känns ombonat på nåt vis
+ volvo on call
+ bra heljus

- utrymmen i bilen, gte har mer utrymmen i bilen, sidofack dörrar små, mittenfacket mellan stolar minimalt, undergolv under bagaget pyttelitet
- jobbigare att sätta sig i bilen, tror att man har lättare att smusta ner sig när man dka in/ut ur bilen
- att köra på el är lättare på passaten

Passaten känns mer fokus på el-körningen. Volvon är vill gärna gå på bensin bara man backat och lägger in drive så vill bensinmotorn hjälpa till.
Volvon känns tystare och stabilare på vägen.
Passaten har fått in batteriet på smartare sätt, på volvon har batteriet gjort att förvaringsmöjligheter har minskats samt att kardantunneln är högre. V60 känns mer premium.

Passaten kostade ca 420 tusen och volvon ca 500 tusen (momentum)

Har provat att köra båda bilarna på el pch värmen avstängd
Passaten kom 33 km, då var det -3 grader och torrt väglag
V60 47 km, 0 grader och torrt. Kört samma sträcka.
Har bara kört 200 miö med volvo så jag kan inte säga nåt om förbrukningen.passaten körde jag ca 10000 mil ocj jag tror att 2/3 av de sträckorna var på el. Hade mellan tankningarna ca 0.2 l/mil

Har dubbdäck så har kört rätt lugnt, men jävlar vilket ös det blir med 390 hk!

Tack för ett bra forum!
Att T6/T8 lättvindigt vill kicka igång bensinmotorn känner jag inte alls igen. Har en V60 T6 TE och kör på el i stort sett hela tiden. Bränslevärmaren är ju igång såklart, men motorn går igång ytterst sällan.
skegget skrev:Att T6/T8 lättvindigt vill kicka igång bensinmotorn känner jag inte alls igen. Har en V60 T6 TE och kör på el i stort sett hela tiden. Bränslevärmaren är ju igång såklart, men motorn går igång ytterst sällan.
Samma här

Den går igång 2-3 minuter när jag kör ut ur garaget

Sen på el, om jag inte gasar hårt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tycker min T8 hoppar igång ofta. Framför allt om det är kallt. Och i vissa fall om det vart halt i korsningar så den tycker den behöver 4WD. Men har jag värmt den, så håller den sig på el.
swemax skrev:
skegget skrev:Att T6/T8 lättvindigt vill kicka igång bensinmotorn känner jag inte alls igen. Har en V60 T6 TE och kör på el i stort sett hela tiden. Bränslevärmaren är ju igång såklart, men motorn går igång ytterst sällan.
Samma här

Den går igång 2-3 minuter när jag kör ut ur garaget

Sen på el, om jag inte gasar hårt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har man som TS kört Passat GTE så drar Volvon igång bensinmotorn väldigt lättvinnligt, man får helt enkelt lära sig att inte bara stampa gasen hur som helst medans Passaten bara går på el även vid full gas (ej kickdown), det är det som är den stora skillnaden. :-)
kaptenlars skrev:Har i 3 år haft en passat gte och nu bytt till en v60.
Jag tänkte skriva om skillnader, för och nackdelar, ifall andra funderar på att byta.

Passat
+ går att ställa laddströmmen
+ låg förbrukning vid långkörning
+ går att värma kupén med el

- svårt att få fäste på vintern, typ att köra ut vid korsningar.
- många har problem med appen därman kan styra laddning/värme av bilen
- sliter i ratten vid omkörningar ( tror att det har med effekten i motorn och bara framhjulsdrift)

V60
+ skön bil att köra, känns ombonat på nåt vis
+ volvo on call
+ bra heljus

- utrymmen i bilen, gte har mer utrymmen i bilen, sidofack dörrar små, mittenfacket mellan stolar minimalt, undergolv under bagaget pyttelitet
- jobbigare att sätta sig i bilen, tror att man har lättare att smusta ner sig när man dka in/ut ur bilen
- att köra på el är lättare på passaten

Passaten känns mer fokus på el-körningen. Volvon är vill gärna gå på bensin bara man backat och lägger in drive så vill bensinmotorn hjälpa till.
Volvon känns tystare och stabilare på vägen.
Passaten har fått in batteriet på smartare sätt, på volvon har batteriet gjort att förvaringsmöjligheter har minskats samt att kardantunneln är högre. V60 känns mer premium.

Passaten kostade ca 420 tusen och volvon ca 500 tusen (momentum)

Har provat att köra båda bilarna på el pch värmen avstängd
Passaten kom 33 km, då var det -3 grader och torrt väglag
V60 47 km, 0 grader och torrt. Kört samma sträcka.
Har bara kört 200 miö med volvo så jag kan inte säga nåt om förbrukningen.passaten körde jag ca 10000 mil ocj jag tror att 2/3 av de sträckorna var på el. Hade mellan tankningarna ca 0.2 l/mil

Har dubbdäck så har kört rätt lugnt, men jävlar vilket ös det blir med 390 hk!

Tack för ett bra forum!
Tack för en bra redovisning, jag kommer själv att göra samma resa som du i sommar då jag lämnar in GTEn mot en V60 T6 TE, jag är redan vråltaggad och är säker på att fördelarna på volvon vida överträffar nackdelarna :-)
Vill bara göra ett litet tillägg här:
Ställbar laddström eller ej har med laddaren i sig att göra, inte bilen. Om du har en laddbox(vilket jag rekommenderar) så kan du oftast justera effekten.
Det där med att motorn hoppar igång i samband med att du lägger i drive efter du backat är för att du inte stannar i samband med växlingen, om du fortfarande rullar bakåt när du lägger i drive så blir det en liten effektspik när bilen skall byta riktning som gör att motorn hoppar igång. Prova att stanna innan du petar i drive så märker du skillnaden. Lite retsamt, men det är sånt man har märkt med tiden.
fragge skrev:Vill bara göra ett litet tillägg här:
Ställbar laddström eller ej har med laddaren i sig att göra, inte bilen. Om du har en laddbox(vilket jag rekommenderar) så kan du oftast justera effekten.
Det där med att motorn hoppar igång i samband med att du lägger i drive efter du backat är för att du inte stannar i samband med växlingen, om du fortfarande rullar bakåt när du lägger i drive så blir det en liten effektspik när bilen skall byta riktning som gör att motorn hoppar igång. Prova att stanna innan du petar i drive så märker du skillnaden. Lite retsamt, men det är sånt man har märkt med tiden.
Själva laddaren sitter inbyggd i bilen och många märken har ställbar laddström i infotaiment som i min GTE, laddsladden till GTE (10A Shouko) går även den att ställa i olika styrkor om man nu vill det. Däremot så har jag inte möjlighet att ställa i laddboxen hemma (den börjar bli gammal nu ;) ) men å andra sidan så laddar jag alltid max ändå. De ända tillfällena jag vill gå ner i styrka är tex på lanstället med gamla risiga kontakter och då känns det säkrare att ställa ner till 5A :-)
En liten reflektion angående batteri och placering.

Volvo har valt placering och noga testat ut m.a.p. säkerhet, många krockade bilar....
Då kan man kanske stå ut med lite mindre förvaring om man känner till detta tänker jag :-)

Annars bra redovisning
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]