Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
Vad är normal förbrukning vid landsvägskörning? Min nyköpta 850 SE från 1996 med 126 hästar drog enligt mina beräkningar idag 1,4 l / mil mellan Karlstad och Stockholm; motorvägskörning runt 110-130, automatlåda.

Kan det vara fel på automatlådan och att den inte lägger i 4:an? Tycker motorvarvet är högt, men är kanske normalt för modellen? Se bifogad bild, är det normala RPM ifall högsta växeln ligger i?
Bilagor
Image-1 2.jpg
Image-1 2.jpg (91.57 KiB) Visad 1246 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du har den absolut sämsta motorn som finns på 850/x70, en motor som egentligen borde varit förbjuden att sätta i en så stor bil... Riktigt skamligt av volvo...
1.4l/mil i 120-130 och över 3k rpm, automat dessutom, ja det kan jag mycket väl se framför mig. Kanske något högt, men inte alarmerande högt.

varvtalet ser normalt ut dock. En 2.0a, som du har, varvar mer än storebröderna på 2.3/2.5l för att öht. orka ta sig frammåt. Min 2.0T5 är inget undantag, den varvar också mer än 2.3 T5orna... Den ligger också runt 3k rpm på 5an(manuell) i 120-130, och drar runt litern. Men då har jag över 100 hästar mer än dig så den sackar inte för minsta lilla gupp i vägen :p
Sen kan det vara så att bilen drar mer bränsle i den hastighet du höll, än någon annan relativt närliggande hastighet. Min t ex, drar mindre bränsle i 100km/h än i 90km/h. Detta då för att turbon börjar jobba precis där vid 90-sträcket, vilket ger en nervös karaktär på motorn. Vid 100 har den stabiliserat sig och jobbar optimalt. Nu har du såklart ingen turbo så så är ju inte fallet för dig, men som exempel bara...

Sen spelar ju ens egen körning STOR roll på förbrukningen. T ex så kan jag köra samma sträcka(i mitt fall, på den sträcka jag kör ofta, 90-väg mestadels av sträckan) på under 0.8l/milen, eller över 1l/mil. Allt beror på *hur* jag kör. Jag har testat flera gånger :P

I övrigt så är det väl en stor service bilen kanske behöver, lådan kanske behöver ny olja osv...
T ex när jag köpte min, så var det omöjligt att komma under 0.85l/mil(på samma sträcka).
Efter ordentlig service med ny olja, stift, rotor, fördelare, bränslefilter, och framförallt kamremsbyte(där jag då upptäckte att kammarna stod lite fel(vilket är extremt vanligt på dessa modeller då dom kräver extra jobb för att ställa helt rätt), rättställda kammar gjorde en markant skillnad på förbrukningen), kan jag nu köra sträckan på under 0.8l/mil.. Rekordet är 0.74l/mil, men gisses vad tråkigt det är att köra på ett sånt sätt ;)

TL;DR, du har en pinsamt svag motor i kombination med automat, som du dessutom körde rätt fort med, så 1.4l/mil är inte direkt förvånande. En stor service kan hjälpa, men några markanta förbättringar ska du nog inte räkna med.
Min rekommendation är att du börjar med att tänka över din körstil, om det finns något du skulle kunna göra bättre osv, innan du börjar riva med bilen efter fel som kanske inte ens existerar.
Anpåliggande bromsar?. Kör ett par mil på kvällen utan o bromsa om det går känn på skivan vid fälgen. Det är enkelt.
Kolla luftrycket i däcken
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: fre 04 okt 2019, 08:09 Anpåliggande bromsar?
Definitivt värt att kolla, jag har varit med om att bromsok bak (Volvo original utbytes) har rostat fast efter en (1) vinter! :-o Vill man åka snålt så måste man kolla regelbundet att man inte har anliggande broms. Står t.o.m. som tips i instruktionsboken på min V70! :oops:
Sen hjälper det förstås att välja däck med lågt rullmotstånd, lufttryck i överkant, rätt toe-inställning fram och bak, ren aerodynamik dvs bort med takboxar, bakspoilers, vindavvisare, husvagnsspeglar osv :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Hastigheten gör mycket, att ligga i 130-135 kan göra upp mot 20% i förbrukning mot att ligga i 110 enligt min erfarenhet.
Kan bero på vilken bensin man fått när man tankar. All bensin har inblandning av etanol och det kan skilja mellan bolagen och till och med med leveransen. Mer etanol= högre förbrukning. Men störst påverkan har nog körstilen,
Användarvisningsbild
av Erik Å
dieselkenneth skrev: fre 04 okt 2019, 16:09 ..All bensin har inblandning av etanol och det kan skilja mellan bolagen och till och med med leveransen. Mer etanol= högre förbrukning...
Så sant. Jag har absolut inget emot att man ersätter fossil bensin med förnybar etanol men visst är det lite märkligt att man får betala samma pris för en produkt med lägre energiinnehåll? :bored: Känns som det än någon som är ute efter att tjäna mer stålar.. och det är inte jag :-(
Användarvisningsbild
av McQueen
dieselkenneth skrev:Har du fixat din ac? Ligger den i kontinueligt drar det ganska mycket mer soppa.
Den nya tryck-vakten kom med posten häromdagen. Ska montera den i helgen. Under tiden har jag haft AC:n i off-läge med den orange lampan tänd.

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]